تاریخچه ظهور دیجی‌کالا را بشناسیم!

تاریخچه ظهور دیجی‌کالا را بشناسیم!
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

تاریخچه ظهور دیجی‌کالا را بشناسیم!

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

ظهور دیجی‌کالا باعث ایجاد تحولی عظیم در کسب‌وکارهای اینترنتی کشور گردید و موفقیت آن به دلیل به روز بودن مدیران و در نظر گرفتن نیاز های کاربران است.

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1398/08/04
8,876 بازدید

بیش از یک دهه از ظهور یک کسب‌وکار موفق داخلی با نام «دیجی‌کالا» می‌گذرد و این وب‌سایت فروش اینترنتی محصولات، به اصلی‌ترین خرده‌فروش آنلاین کالاهای درون کشور تبدیل شده است. مدیران دیجی کالا که با تأسیس یک شرکت، امور قانونی آن را نیز به اجرا رساندند، فکرهای بزرگ‌تری در وسعت منطقه و خاورمیانه برای گسترش کسب‌وکار خود دارند. استارت‌آپ موفقی که امروزه در حدود یک میلیارد دلار ارزش‌گذاری مالی شده است، با پوشش 2600 کارمند در سراسر کشور، انبارهای وسیع کالا و مراکز پردازش داده‌ای قدرتمند خود، در ابتدا تنها یک فروشگاه کوچک اینترنتی بود که محصولات محدودی را به فروش می‌رسانید و امروزه به چنین پیشرفت بزرگی نائل شده است. در این مقاله کوتاه، قصد داریم تا روند رو به رشد دیجی‌کالا در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور را از دیدگاه تغییرات ظاهری وب‌سایت و واسط کاربری دیجی کالا مورد بررسی قرار دهیم. برای این منظور با ما همراه باشید.

تاریخچه ظهور دیجی کالا

 

شروع به کار دیجی‌کالا با ساده‌ترین امکانات موجود

گزاف نیست اگر بگوییم که مدیران دیجی‌کالا از دیدگاه مهندسی نیاز و کشف پتانسیل پیشرفت فناوری، بسیار دقیق و حساب‌شده عمل کردند. در زمانی که رشد اینترنت رو به گسترش بود، راه کارهای دسترسی به انواع کالاها نیز هم‌زمان با این رشد پیوسته، به‌درستی و در زمان مناسب توسط برادران محمدی، مؤسسین و بنیان‌گذاران دیجی‌کالا شناسایی و ارزیابی شد. آن‌ها تجربه بد خرید محصولات دیجیتالی و نبود مشخصات، پارامترهای مقایسه و معیارهای کیفیت‌سنجی این دسته از محصولات را یکی از ضعف‌های موجود در وب‌سایت‌ها و فضا مجازی داخلی کشور دانسته و در پی رفع آن توسط ایجاد یک پایگاه داده قدرتمند برای محصولات مختلف دیجیتالی شدند. شروع به کار دیجی‌کالا، درواقع از همین نقطه بود و یک وب‌سایت ساده اطلاع‌رسانی در خصوص محصولات دیجیتالی، با بررسی ابعاد مختلفی که در انتخاب کاربر برای خرید آن‌ها تاثیرگذار است، ایجاد شد. این فرایند، سرانجام در زمستان 1385 به پایان رسید و از آن زمان تاکنون، روند روبه رشد دیجی‌کالا ادامه داشته است. محتوای مناسبی که برای محصولات مختلف تولید می‌شد، اصلی‌ترین عامل مراجعه کاربران به وب‌سایت دیجی‌کالا بوده است. این محتوای دیجی کالا، در ابتدا تنها مبتنی بر متن و تصویر بوده و در مراحل بعدی، با نقد و بررسی ویدئویی، پویانمایی و تحلیل خبری، دامنه گسترده‌تری پیدا کرد.

شروع به کار دیجی‌کالا با ساده‌ترین امکانات موجود

 

گسترش خدمات و محصولات، هم‌زمان با سودآوری مناسب

دیجی‌کالا هم‌زمان با ارائه محتوا برای دسته کوچکی از محصولات الکترونیکی مانند دوربین عکاسی و گوشی موبایل، اقدام به فروش آن‌ها توسط ماژول‌های مختلف فروش اینترنتی می‌نمود. با فتح قله‌های نتایج گوگل در جستجوی کاربران، دیجی‌کالا حجم عظیمی از افرادی که برای تهیه محصولات دیجیتالی و الکترونیکی خود یا بررسی جدیدترین اخبار مربوط به آن‌ها، به وب‌سایت مراجعه می‌کردند را به خود جذب نموده و آن‌ها را با ارائه محتوای با کیفیت و جذاب، تا حدی راضی می‌نمود که تبدیل به مشتریان خرید اینترنتی می‌شدند. از سوی دیگر، با سرمایه‌گذاری زیاد بر روی گسترش طیف محصولات موجود در انبارها، دیجی کالا توانست دامنه دسته‌بندی کالاهای خود را در وب‌سایت تا حد زیادی بزرگ‌تر نماید. این اقدام، با ارائه پیشنهادهای ویژه برای مشتریان بر اساس تمایل آن‌ها در خریدهای قبلی همراه بود و دیجی‌کالا را بیش‌ازپیش محبوب کرد. تغییر ظاهر وب‌سایت، تغییر دسته‌بندی کالاها در دیجی کالا و همچنین بهبود امکان دسترسی به کالاهای مختلف در دیجی کالا از مواردی بودند که در واسط کاربری جدید دیجی‌کالا موردتوجه قرار گرفتند.

گسترش خدمات و محصولات، هم‌زمان با سودآوری مناسب

 

بهبود ماژول‌های مختلف در واسط گرافیکی

این تغییرات مداوم و مثبت دیجی کالا که از دل نیازهای جدید کاربران و با توجه به تجربیات قبلی خرید اینترنتی آن‌ها به دست می‌آمد، باعث رشد چشمگیر خرید از دیجی‌کالا شده و این کسب‌وکار آنلاین را به برندی قدرتمند در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات تبدیل کرد. دیجی‌کالا همچنین ابزارهای جستجوی پیشرفته، پیشنهاد محصولات با استفاده از تحلیل‌های آماری، داده‌کاوی و هوش مصنوعی، سبد گردانی مناسب محصولات انتخابی و ارائه خدمات بهبودیافته در زمینه خرید را در قالب وب‌سایت خود اعمال کرد.

 

 

از سوی دیگر، موج تولید محتوای حرفه‌ای و تخصصی محصولات با ارائه جدیدترین راهکارهای انگیزشی برای جذب مشتری، مانند نمایش سه‌بعدی محصولات، اجرای آزمون‌های واقعی روی کالاها و مواردی ازاین‌دست، باعث بهبود وضعیت سودآوری دیجی کالا و در پی آن، گسترش دامنه خدمات و کالاهای ارائه‌شده در دیجی کالا گردید.

بهبود ماژول‌های مختلف در واسط گرافیکی

 

تغییر زبان طراحی وب‌سایت و بهبود کیفیت رابط کاربری

اما اگرچه تمامی این تغییرات روندی روبه رشد داشته و تأثیر مستقیمی در جذب مشتری دیجی کالا گذاشته است، دیجی‌کالا در فاز بعدی قصد اعمال تغییرات ظاهری گسترده توسط جدیدترین فناوری‌های توسعه وب نمود. این تغییرات، همگام با تغییر در سیاست‌های کلی دیجی‌کالا از یک فروشگاه اینترنتی کامل به یک مرکز فروش و تبادل کالا بین فروشندگان و مشتریان اینترنتی انجام پذیرفت و جلوه ظاهری وب‌سایت را به آنچه امروزه در دسترس ما قرار دارد، تبدیل کرد.

تغییر زبان طراحی وب‌سایت و بهبود کیفیت رابط کاربری

 

 

 

نتیجه گیری

در پایان باید DIGIKALA را یک برند موفق در زمینه کسب‌وکارهای آنلاین دانست که کلید طلایی رشد دیجی کالا، در به‌روز بودن مدیران و اخذ تصمیم‌های بزرگ مبتنی بر نیاز کاربران تلقی می‌شود. از دیدگاه تغییرات ظاهری وب‌سایت دیجی کالا نیز این تغییرات همیشگی و مدام بوده و در هر فاز توسعه دیجی‌کالا، به شکلی هم‌راستا با تغییر سیاست‌ها و توجه به بازخورد مخاطبین انجام پذیرفته است.

دیجی کالا