پاسخ به 5 سوال مهم در مصاحبه استخدام برنامه نویسان

پاسخ به 5 سوال مهم در مصاحبه استخدام برنامه نویسان
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

پاسخ به 5 سوال مهم در مصاحبه استخدام برنامه نویسان

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

هر آنچه که در پرسش و پاسخ مصاحبه استخدام برنامه نویس ها باید بدانید! اگربه دنبال فراگیری مطالب استخدامی برنامه نویسی هستید ادامه این مطالب را از دست ندهید.

دپارتمان ‌ها: آموزش برنامه نویسی
1398/08/03
10,177 بازدید

 ما در این مقاله قصد داریم به سوالات مهم و پرتکرار مصاحبه ی استخدام برنامه نویسی بپردازیم چرا که این حرفه یکی از شغل های پردرآمد دنیاست.  نه تنها مهندسین بلکه افراد عادی هم می توانند با خیال راحت آن را فرابگیرند و کسب درآمد کنند. آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که اگر بخواهید در یک شرکت نرم‌افزاری استخدام شوید، چه سؤالاتی از شما در مصاحبه پرسیده خواهد شد؟ آیا این سؤالات استخدامی تنها مختص به زبان برنامه‌نویسی تخصصی شماست یا جنبه‌های دیگری را نیز در برمی‌گیرد؟ برای پاسخ به این پرسش ها با ما همراه باشید.

سوالات مهم مصاحبه برنامه نویسی

 

سؤال اول: کدام زبان یا زبان‌های برنامه‌نویسی را به‌طور تخصصی یاد گرفته‌اید و چرا آن‌ها را انتخاب کردید؟

این سؤال، شاید برای شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار نباشد، ولی هدف اصلی شما از برنامه‌نویسی را مشخص می‌کند. برخی از افراد، تنها به واسطه حضور در دانشگاه یا مقطع تحصیلی خود، مجبور به یادگیری زبان‌های پایه مانند C++ یا آموزش جاوا می‌شوند و اساس برنامه‌نویسی برای آن‌ها، از این منبع شکل می‌گیرد. این در حالی است که افرادی حتی با رشته‌های کاملاً جدا از مهندسی نرم‌افزار، به سمت برنامه‌نویسی رفته و در آن موفق می‌شوند. بنابراین کسی که با علاقه و شناخت نیاز خود ، جهت توسعه یک نرم‌افزار، زبان برنامه‌نویسی خاصی را یاد گرفته باشد، قطعاً ارزش بالاتری برای شرکت استخدام‌کننده دارد.

 زبان‌هایی مانند PHP، لاراول، پایتون، جاوااسکریپت یا روبی، جزو زبان‌هایی هستند که تخصص در آن‌ها معمولاً توسط خود فرد و بسته به نیاز او صورت گرفته و دارای ارزش فراوان است. همچنین آشنا بودن به زبان‌های مهم و پرکاربرد هر دوره زمانی، نکته بسیار مهمی است و برنامه‌نویس باید انعطاف لازم جهت یادگیری زبان‌های روزآمد را داشته باشد.

 

آموزش phpدوره پیشنهادی: آموزش PHP

 

سؤال دوم: چرا برنامه‌نویسی را انتخاب کرده‌اید؟

در این سؤال، مفهوم علاقه و لذت از فرایند برنامه‌نویسی نهفته شده است. اگر برای توسعه یک نرم‌افزار دلخواه خود اقدام به یادگیری آموزش برنامه‌نویسی کرده‌اید، این کار برای شما بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است. این در حالی است که اگر تنها برای کسب درآمد به سمت‌وسوی این حرفه رفته باشید، راه بسیار سخت و پر چالشی را پیش رو دارید. همچنین، میزان انعطاف‌پذیری ذهن شما برای یادگیری تخصص‌های جدید در زمینه برنامه‌نویسی نیز، از پاسخ این سؤال استخراج می‌شود. زمینه کاربردی برنامه‌های توسعه‌یافته توسط شما (تحت وب، گوشی همراه هوشمند، دسکتاپ، سیستم‌های توکار و ...) نیز تا حد زیادی در پاسخ این سؤال وجود خواهد داشت.

 

سؤال سوم: چگونه چالش‌های برنامه‌نویسی خود را حل می‌کنید؟

پاسخ به این سؤال، درواقع نمایانگر نقاط ضعف و قوت شما در شرایط حساس پروژه است. گاهی پروژه نرم‌افزاری، به دلایل مختلفی در یک نقطه بحرانی قرار می‌گیرد و این قدرت برنامه‌نویس است که می‌تواند آن را نجات دهد. عکس‌العمل مناسب در این زمان، می‌تواند ارائه راهکاری موقت، استفاده از ماژول‌های آماده، نادیده‌گیری فازهای توسعه آینده برای مدت کوتاه و امثال آن باشد. بنابراین برنامه‌نویس باید بتواند از پس مشکلاتی که برای اجرای پروژه در سر راهش قرار می‌گیرد، بربیاید. عضویت فعال در وب‌سایت‌هایی مانند  Stackoverflow  که مرجع جهانی برنامه‌نویسان است، می‌تواند یک تمرین عالی برای این مواقع باشد.

 

مهم ترین سوالاتی که از شما درهنگام مصاحبه استخدام برنامه نویسی پرسیده می شود

 

سؤال چهارم: زبان برنامه‌نویسی دلخواه شما چیست؟

در این سؤال، قرار است که تخصص کاری خود را شرح دهید تا استخدام‌کننده بداند می‌تواند در چه زمینه‌هایی روی شما حساب کند. اگر کمی با برنامه‌نویسی و زبان‌های مختلف آشنا باشید، می‌توانید حدس بزنید پاسخی مانند «زبان برنامه‌نویسی پاسکال» تا چه حد با «زبان جاوااسکریپت» متفاوت است! بنابراین برای یک برنامه‌نویس، پیش‌روی با زبان‌های روز دنیا یک مزیت محسوب می‌شود و آن‌ها از این طریق می‌توانند ذائقه‌های جدید خود را امتحان کنند. از سوی دیگر، میزان تخصص شما در بازار روز دنیا مورد سنجش قرار خواهد گرفت. واضح است که زبانی مانند CSS در مقایسه با Ruby بسیار رایج‌تر بوده و اکثر برنامه‌نویسان در آن تخصص دارند.

 

دوره cssآموزش مرتبط: آموزش css

 

سؤال پنجم: آخرین زبان برنامه ‌نویسی که یاد گرفتید، چه بوده است؟

این سؤال نیز، یکی از مهم‌ترین سؤالاتی است که از یک کارجوی برنامه‌نویسی پرسیده می‌شود. زبان‌های برنامه‌نویسی فراوانی در دنیا وجود دارند و تعداد آن‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است و به همین نسبت، ذائقه بازار نیز تغییر می‌کند. شور و اشتیاق شما به‌عنوان یک برنامه‌نویس برای حل چالش‌های روز دنیا، یک مزیت بسیار بزرگ محسوب می‌شود و در انتخاب شما، بسیار تأثیرگذار است. شما باید همیشه به دنبال حل چالش‌ها از طریق زبان‌های برنامه‌نویسی، منطبق با نیاز روز باشید تا موردتوجه افراد حرفه‌ای قرار بگیرید.