وردپرس چیست؟

وردپرس چیست؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

وردپرس چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

وردپرس چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ چگونه می توانیم بدون کدنویسی، سایت خود را راه اندازی کنیم؟ چرا باید از CMS وردپرس استفاده کنیم؟ همه نکات لازم درباره وردپرس!

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1398/08/01
10,778 بازدید

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا کاملا رایگان و اپن سورس است که شما بوسیله آن قادر خواهید بود براحتی یک وب سایت، فوتوبلاگ، پادکست، گالری، فروشگاه، تالار گفتگو، شبکه اجتماعی و … بسازید یا اینکه تمام این موارد را با هم در قالب یک وب سایت حرفه ای ایجاد کنید. وردپرس توسط زبان بسیار محبوب PHP نوشته شده و از قدرت MySQL برای ذخیره داده ها استفاده می کند. دو هدف اصلی سازندگان وردپرس، راحتی کاربر در کار با این سیستم و رعایت استاندارد های جهانی هست.

به همین منظور شاید شما امکاناتی را که در یک CMS مشاهده می کنید بطور تمام و کمال در وردپرس نمی بینید. به همین منظور سازندگان وردپرس با کد نویسی دقیق و کامل و در اختیار قرار دادن امکانات و API های فراوان برای توسعه دهندگان این امکان را ایجاد کرده اند که دیگران بتوانند به راحتی اقدام به ساخت و توسعه افزونه برای وردپرس کنند.

وردپرس نماد open source در جهان است و هزاران هزار افزونه ایجاد شده آن را تبدیل به یکی از قدرتمندترین پلتفورم های وب در دنیا کرده است تا جایی که بنا به گفته مت چارلز مولنوگ، پایه گذار وردپرس، میتوان با وردپرس وب سایتی با محتوا و قدرت یاهو ایجاد کرد. امروزه وردپرس به عنوان محبوبترین CMS جهان شناخته می شود و میلیون ها وب سایت در جهان با این سیستم مدیریت محتوا ایجاد شده اند.

وردپرس چیست؟

 

خودمونی بگم wordpress چیه؟

اول باید درباره CMS یه توضیح کوتاه بدم، CMS یا سیستم مدیریت محتوا فقط اسمش پیچیده است، در اصل یک وب سایت آماده است که خیلی سریع نصب میشه و با چند کلیک آماده کاره، اصلا نیاز به دانش برنامه نویسی نداره و به راحتی میشه باهاش کار کرد، اصلا مزیتش هم همینه، دیگه نیازی نیست برنامه نویسی کنیم یا چند میلیون هزینه کنیم که شخصی برای ما یک وب سایت اختصاصی طراحی کنه، از همه مهمتر وقته، نیازی نیست چند ماه صبر کنیم تا سایت آماده بشه، کمتر از یک ساعت زمان نیاز داره تا نصبش کنیم و تنظیماتش رو انجام بدیم.
میشه باهاش هر کاری کرد، مثلا یک سایت شرکتی ساخت، یک وب سایت خبری راه اندازی کرد، یا شبکه اجتماعی خودتون رو میتونید با وردپرس ایجاد کنید، می تونید یک فروشگاه خیلی قدرمتند بسازید، تالارهای گفتگو ایجاد کنید، گالری عکس بسازید و هر چیزی که تو ذهنتون هست رو پیاده کنید. ظاهر سایت رو هم میتونید با نصب پوسته جدید کلا دگرگون کنید.

 

 

خب به هرحال open source هستش، یعنی چی؟

یعنی اینکه برای گسترش و اضافه کردن امکانات به سایت هیچ محدودیتی وجود نداره، اگه یک سایت اختصاصی طراحی کنید و چند وقت بعد بخواید یکسری امکانات جدید به سایت اضافه کنید باید برنامه نویس مجددا با درنظر گرفتن زمان و هزینه جدید امکانات مدنظر شما رو، روی سایت شما ایجاد کنه و ممکنه به شما بگه یکی از امکانات موردنظر شما قابل اجرا نیست، اپن سورس بودن این مزیت رو داره که نهایتی وجود نداره، شما همه چی میتونی به سایت اضافه کنید و از هزاران هزار پلاگین برای گسترش سایتتون فقط با چند کلیک بهره بگیرید، پلاگین چیه؟

 

پلاگین چیست؟

پلاگین یا افزونه امکاناتی هستند که وردپرس به راحتی به شما میده که یک شبه ره صد ساله برید، مثلا همین فروشگاه، اگه بخواید یه فروشگاه داشته باشید با چند کلیک ساده پلاگینش رو نصب میکنید و بلافاصله یک فروشگاه قدرتمند به سایت شما اضافه میشه، یا مثلا میخواید آمار بازدید سایتتون رو ببینید؟ با چند کلیک میتونید سریعا پلاگینش رو نصب کنید و یک آمارگیر قدرتمند در سایت داشته باشید و از همون لحظه آمار بازدید سایتتون رو ببینید.
درضمن، هسته اصلی وردپرس یعنی همون چیزی که دانلود میکنید و روی هاست نصب می کنید کاملا رایگانه، خیلی از افزونه ها مثل فروشگاه ساز، تالار گفتگو، شبکه اجتماعی، گالری ساز، آمارگیر و غیره رایگانه، هیچ میدونید اگه بخواید کل این موارد رو به طراحان سایت سفارش بدید باید چقدر هزینه کنید، میلیون ها تومان هزینه داره، اما وردپرس همه این موارد رو به بهترین شکل ممکن رایگان در اختیار شما میذاره، تازه میشه تمام این امکانات رو گسترش یا تغییر داد.

پلاگین چیست؟

 

مزایای وردپرس نسبت به طراحی اختصاصی

وردپرس به عنوان یک CMS محبوب دارای مزایای زیادی است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. رایگان و متن‌باز: وردپرس به صورت رایگان قابل دسترسی است و می‌توانید از کدهای منبع آن برای تغییرات دلخواه خود استفاده کنید.

  2. استفاده آسان: واسط کاربری وردپرس بسیار ساده و قابل فهم است، بنابراین حتی افرادی که تازه وارد دنیای وب هستند نیز به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

  3. پشتیبانی از افزونه‌ها و قالب‌ها: وردپرس امکان نصب و استفاده از افزونه‌ها و قالب‌های مختلف را فراهم می‌کند که به شما امکان افزودن قابلیت‌های جدید و طراحی زیباتر به وب‌سایت خود را می‌دهد.

  4. به‌روزرسانی و امنیت: وردپرس به طور منظم به‌روزرسانی می‌شود تا مشکلات امنیتی را برطرف کند و از وب‌سایت‌های شما محافظت کند.

  5. پشتیبانی جامع: جامعه‌ی وسیعی از توسعه‌دهندگان و کاربران وردپرس وجود دارد که به شما در مواجهه با مشکلات و سوالات به کمک می‌آیند.

  6. بازاریابی آسان: ابزارهای بهینه‌سازی جستجو (SEO) و افزونه‌های بازاریابی در وردپرس وجود دارند که به بهبود رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجوی اینترنتی کمک می‌کنند.

  7. امکان سفارشی‌سازی: وردپرس به شما امکان می‌دهد تا وب‌سایت خود را به طور کامل سفارشی‌سازی کنید و آن را به شکلی طراحی کنید که به نیازهای شما بیشترین تطابق را داشته باشد.

درآمد یک وردپرس کار

درآمدزایی از وردپرس به انواع مختلفی از راه‌ها امکان‌پذیر است. برخی از راه‌های شایع درآمدزایی از وردپرس عبارتند از:

  1. تبلیغات: شما می‌توانید تبلیغات تحت عنوان Google AdSense یا تبلیغات مستقیم را در وب‌سایت خود جا دهید و از درآمدزایی از تبلیغات بهره‌مند شوید.

  2. فروش محصولات یا خدمات: اگر شما کالاهایی را تولید می‌کنید یا خدماتی ارائه می‌دهید، می‌توانید وب‌سایت خود را به یک فروشگاه آنلاین تبدیل کرده و از طریق آن محصولات خود را بفروشید.

  3. عضویت و عملیات اشتراک: با ایجاد محتوای انحصاری و عضویت در وب‌سایت، می‌توانید از کاربرانی که اشتراک ویژه خریداری می‌کنند درآمدزایی کنید.

  4. کارهای آنلاین: به عنوان یک وردپرس کار می‌توانید به عنوان فریلنسر برنامه نویسی و طراحی وب در پروژه‌های مختلفی کار کنید و از این راه درآمد کسب کنید.

کاربر های وردپرس

وردپرس متن‌باز و رایگان است، بنابراین افراد و سازمان‌های مختلفی از آن استفاده می‌کنند. کاربران وردپرس عبارتند از:

  1. وبمسترها و برنامه‌نویسان وب: افرادی که وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها را برای مشتریان یا خودشان ایجاد و مدیریت می‌کنند.

  2. وبلاگ نویسان: افرادی که وبلاگ‌های شخصی یا تجاری دارند و محتوای مختلفی را منتشر می‌کنند.

  3. شرکت‌ها و سازمان‌ها: بسیاری از شرکت‌ها از وردپرس برای ایجاد وب‌سایت‌های شرکتی، فروشگاه آنلاین، پورتفولیو، وبسایت‌های خبری، و...

  4. تجارت‌های کوچک و کارآفرینان: کسب و کارهای کوچک و استارتاپ‌ها نیز معمولاً از وردپرس برای ایجاد وب‌سایت‌های خود استفاده می‌کنند.

قابلیت ها مقدماتی

وردپرس به صورت ساده یکی از محبوب ترین و کارآمدترین سیستم ها برای راه اندازی سایت های خبری و وبلاگ هاست، شما میتوانید با نصب وردپرس یک روزه صاحب یک وب سایت خبری شوید و کار خود را با انتشار اولین خبر شروع کنید. البته وردپرس در شرایط حرفه ای قابلیت ایجاد هرنوع وبسایتی با هر امکاناتی را دارد.

قابلیت های مقدماتی

وردپرس در شرایط مقدماتی و ساده نیز امکانات زیادی به شما می دهد، می توانید صفحات ثابت ایجاد کنید، خبر و مقاله ارائه دهید، گالری عکس بسازید، پوسته های مختلف نصب کنید و ظاهر سایت را با چند کلیک ساده متحول کنید، ابزارک های ثابت ایجاد کنید که در تمام صفحات وجود داشته باشند، دیدگاه دریافت کنید، تصاویر پیش فرض در سایز های مختلف در نوشته قرار دهید، منوی سفارشی خود را ایجاد کنید، نوشته ها را ترتیب بندی کنید و تمام مواردی که یک وب سایت خبری، مجله آنلاین، سایت علمی، گالری عکس و ... نیاز دارند را با چند کلیک به وجود آورید.

بزرگترین مزیت وردپرس نسبت به سایت های اختصاصی این است که شما نیازی به دانش برنامه نویسی ندارید و با یک آموزش ساده میتوانید وب سایتی کاربردی و زیبا راه اندازی کنید.

بزرگترین مزیت وردپرس نیازی به دانش برنامه نویسی ندارد

 

آنچه دربسته مقدماتی وردپرس خواهید آموخت:

  • آشنایی با وردپرس فارسی، دانلود و نصب روی هاست

  • نصب وردپرس فارسی برروی لوکال (کامپیوتر شخصی)

  • نصب و راه اندازی پوسته ها (Themes)

  • نحوه ارسال پست در وردپرس

  • ساخت گالری و آپلود تصویر در پست

  • استفاده از کدهای HTML در پست با چند کلیک

  • دسته بندی موضوعی

  • آشنایی با کاربرد تگ ها

  • ساخت یک خبر دقیقا همانند سایت های خبری بزرگ

  • نحوه ایجاد برگه در وردپرس

  • کار با ابزارک ها و سفارشی سازی وردپرس، تنظیمات وردپرس فارسی 

 

آنچه درآینده خواهیم آموخت

وردپرس قابلیت ها بیشماری دارد و نباید آن را در یک وب سایت خبری محدود کنیم.
به دنبال چه چیزی و یا چه هدفی هستید؟
یک فروشگاه بزرگ؟ یک شبکه اجتماعی عظیم؟ یک تالار گفتگوی کاربردی و قدرتمند؟ یک وب سایت شرکتی؟ وب سایتی برای آژانس های مسافرتی؟ وب سایتی برای رزرو هتل؟ یا ...

هزاران هدف و هزاران سوال در دنیای وب در ذهن به وجود می آید، اما وردپرس برای ایجاد تمام این سایت ها و واقعیت بخشیدن به افکاری که در ذهن دارید از قبل برنامه ریزی کرده است.

هر آنچه که فکر می کنید را می توانید با وردپرس ایجاد کنید، فقط کافی است بدانید که چطور تکه های این پازل عظیم را کنار هم قرار دهید، در واقع پل میان وردپرس ساده و وردپرس حرفه ای دو مورد است:

  • افزونه های بیشمار وردپرس

  • پوسته ای حرفه ای برای وردپرس


درآموزش حرفه ای وردپرس خواهیم آموخت که چطور وب سایت های شرکتی، شخصی و کاملا سفارشی مبتنی بر خواسته شما یا مشتری شما ایجاد کنیم، آن هم با امکانات و ظاهری فوق العاده حرفه ای و به روز.