با آخرین تکنولوژی های طراحی سایت آشنا شوید!

با آخرین تکنولوژی های طراحی سایت آشنا شوید!
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

با آخرین تکنولوژی های طراحی سایت آشنا شوید!

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

توسعه یک اپلیکیشن و یا وب سایت در عمل به سه زبان اصلی برنامه نویسی نیاز دارد: جاوا اسکریپت، CSS و HTML. در ادامه ، بهترین تکنولوژی طراحی سایت معرفی می شود.

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1398/08/01
6,768 بازدید

بهترین تکنولوژی طراحی سایت

 

تکنولوژی وب چیست؟

حتماً می دانید که رایانه ها مانند انسان ها با یکدیگر ارتباط برقرار نمی کنند. در عوض، کامپیوترها به کد یا دستورالعمل برای برقراری ارتباط نیاز دارند. این کدها و دستورات باینری (دودویی) به رایانه ها اجازه می دهد تا اطلاعات مورد نیاز را پردازش کنند. در واقع هر ثانیه میلیاردها میلیارد صفر و یک پردازش می شود تا اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار دهد.

احتمالاً عبارت تکنولوژی وب را بارها و بارها شنیده اید، اما آیا تا به حال به معنای واقعی آن فکر کرده اید؟ روش هایی که کامپیوترها از طریق استفاده از زبان های مختلف و بسته های چند رسانه ای به کار می گیرند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، تکنولوژی وب نامیده می شود. طی چند دهه اخیر، فناوری وب دچار تغییرات چشمگیری شده است، از قابلیت ادغام چندین صفحه وب تا توانایی انجام محاسبات پیچیده آنلاین در یک شبکه بدون وقفه، گستره قابلیت های تکنولوژی وب را نشان می دهد. 

توسعه وب مجموعه ای عظیم از قوانین و تکنیک های مختلف را شامل می شود که برای هر توسعه دهنده ای، اطلاع از این قوانین و تکنیک ها، ضروری است. اگر می خواهید یک وب سایت مطابق با خواسته ها و اهداف خود طراحی کنید، باید با تکنولوژی های وب آشنایی داشته باشید. تکنولوژی وب مفهوم گسترده ای دارد و از مرورگرها تا زبان های برنامه نویسی، پروتکل ها و حتی سرورها را شامل می شود. 

بهترین تکنولوژی های طراحی سایت

توسعه یک اپلیکیشن و یا وب سایت در عمل به سه زبان اصلی برنامه نویسی نیاز دارد: جاوا اسکریپت، CSS و HTML. اگرچه اشراف کامل به این سه زبان اصلی شاید کمی دشوار به نظر برسد، اما مشخص بودن هدف، درک تکنولوژی وب و نحوه کار آن را ساده تر می کند. در ادامه ، بهترین تکنولوژی طراحی سایت معرفی می شود.

تکنولوژی طراحی قالب سایت با HTML و HTML5

HTML یکی از مقدمات طراحی سایت و یکی از مبانی تکنولوژی وب است که می بایست یاد بگیرید. به لطف HTML، مرورگرهای وب به محض دریافت یک درخواست از سوی کاربر، به آن درخواست پاسخ داده و محتوای مورد نظر را برای کاربر نمایش می دهند. اگر می خواهید با عملکرد HTML بیشتر آشنا شوید و کارکرد آن را درک کنید، می بایست در مورد CSS نیز اطلاعاتی را کسب کنید.

HTML یک زبان استاندارد مبتنی بر نشانه گذاری است که به صورت خاص برای ساخت وب سایت و یا اپلیکیشن های تحت وب استفاده می شود. HTML برای ساخت و نمایش محتوای وب سایت کاربرد دارد. این محتوا می تواند متن، هدینگ، محتوای صوتی و تصویری، لیست، جدول و غیره باشد که روی یک صفحه وبسایت نمایش داده می شود.

 

تکنولوژی طراحی قالب با HTML

 

ساخت وب سایت بدون استفاده از HTML امکان پذیر نیست. یادگیری HTML بسیار آسان است، به این خاطر که این زبان حاوی تگ ها و صفت های از پیش تعریف شده است که برای ساخت معماری یک وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد. HTML یک زبان منطبق با مرورگر می باشد و برای اجرا نیازی به کامپایل شدن ندارد. برای یادگیری تکنولوژی طراحی سایت، ابتدا می بایست زبان HTML را بیاموزید.

این زبان دارای 145 تگ و صفت است که برای ساخت چیدمان یا layout وب سایت استفاده می شود. نسخه های مختلفی از HTML ارائه شده است، مانند HTML 2 در سال 1995  و یا HTML 4 در سال 1997. در سال 2011 نیز نسخه HTML5 ارائه شد که از جدیدترین نسخه های HTML محسوب می شود و تنها یک نسخه پس از آن ارائه شده است. 

برای نوشتن کدهای HTML از ویرایشگرهای HTML استفاده می شود که به صورت نرم افزار در بازار موجود هستند. برخی از مرسوم ترین ویرایشگرهای HTML عبارت اند از notepad++ که توسط شرکت مایکروسافت ارائه شده، Brackets که توسط شرکت Adobe منتشر شده است و Visual Studio Code که شرکت مایکروسافت آن را منتشر کرده است. برای ساخت یک وبسایت به کمک HTML چند مرحله لازم است. این مراحل بر اساس استاندارد HTML5 تعریف می شوند.

در استاندارد HTML5 قابلیت هایی نظیر توابع و API های وب نیز وجود دارد. در HTML از سه فناوری HTML، CSS و جاوا اسکرپیت استفاده می شود. مطابق با این استاندارد، مراحل پیاده سازی یک وبسایت به صورت زیر است:

1.    استفاده از یک ویرایشگر کد

2.    ساخت doctype مربوط به وب سایت مثلاً <!doctype html>

3.    ساخت تگ HTML والد مثلاً <html> </html>

 

  1. <!doctype html>
  2. <html lang="en">
  3. <head>
  4. <title>Webpage Title</title>
  5. <meta charset="UTF-8">
  6. </head>
  7. <body>
  8. </body>
  9. </html>

 

تکنولوژی طراحی سایت با CSS و CSS3

CSS یک زبان استاندارد برای فرمت بندی برگه ها و اسناد HTML است. با استفاده از CSS، ساخت وب سایت ساده تر خواهد شد به این خاطر که می توان کل وب سایت را با استفاده از یک فایل css قالب بندی کرد.

CSS نیز خود یک بخش استاندارد از HTML5 می باشد. برای بیان تفاوت HTML و CSS در یک جمله می توان گفت که HTML تنها می تواند ساختار صفحه وب را بسازد در حالی که CSS برای قالب بندی صفحه HTML استفاده می شود. یعنی CSS ابزاری برای بهبود ظاهر صفحه وب است.

 

تکنولوژی طراحی سایت با CSS

 

کد CSS در تگ style و یا در یک فایل جداگانه css نوشته می شود. کدهای css طبق یک استاندارد مشخص نوشته می شوند و پس از یک selector، کد اصلی داخل علامت {} نوشته می شود. از : برای جداسازی مشخصه و مقادیر وابسته در یک کد css استفاده می شود. از ; نیز برای جداسازی جفت های مختلف مشخصه و مقدار استفاده می گردد. به عنوان مثال یک کد css را می توان به صورت زیر توسعه داد. توصیه می شود که در کدهای css از حروف کوچک استفاده شود.

P{color:red ; border:1px solid blue ;}

برای نوشتن کدهای css سه  روش مختلف وجود دارد. کدهای css داخلی، کدهای css خارجی و کدهای css خطی.

1.    CSS داخلی: این کد css در داخل تگ <style> نوشته می شود که برای ساخت یک صفحه منفرد توصیه می شود.

2.    CSS خارجی: این کد css به صورت یک فایل جداگانه با فرمت .css نوشته شده و از المان <link> برای ارتباط دهی بین فایل css و سند html استفاده می شود. این روش برای ساخت چندین صفحه توصیه می شود.

3.    CSS خطی: در این روش کد css داخل تگ html به صورت مستقیم نوشته می شود.

CSS3 سومین سطح و آخرین نسخه CSS است و برای کنترل قالب بندی وب سایت استفاده می شود. این نسخه همه مشخصه های نسخه های قبلی css را در خود دارد. در CSS3 ویژگی های جدیدی نیز اضافه شده است نظیر سلکتورهای CSS3، تعیین اندازه باکس ها، انیمیشن های جدید و غیره. 

 

 دوره پیشنهادی : آموزش ویدئویی HTML5 و CSS3


تکنولوژی SASS

SASS یک پردازشگر CSS است که sass را به css کامپایل می کند. SASS ویژگی هایی نظیر متغیرها، توابع، میکسین ها (mixins)، ایمپورت و غیره را اضافه می کند. SASS از فایل های sass/scss برای نوشتن قالب بندی دینامیکی استفاده می کند که به همان فایل مرسوم css کامپایل می شود. برای کامپایل کردن sass به css، از Node JS استفاده می شود. نسخه های قبلی sass از ruby به جای Node JS استفاده می کردند.

پس از کامپایل کردن sass به فایل css، دوباره باید فایل css کامپایل شده را به صفحه html لینک کنیم.

 

تکنولوژی SASS

 

دو روش عمده برای استفاده از sass وجود دارد. روش اول نصب اپلیکیشن است و روش دوم خط دستور است. روش دوم یعنی خط دستور روش ساده تری بوده چون نصب کوتاه تری دارد. متغیرهای sass برای ذخیره مقادیر استفاده می شوند. این عملکرد درست شبیه جاوا اسکریپت است، در جاوا نیز یک متغیر در سطح بالا تعریف شده و سپس از آن در ادامه برنامه استفاده می شود.

برای تعریف متغیر، ابتدا یک فایل sass به صورت style.scss و یا styl.sass در فولدر css ایجاد کنید. حالا فایل ساخته شده را در ویرایشگر کد باز کنید. سپس می توانید در این فایل تایپ کنید. استانداردهای کدنویسی در sass درست همانند css است با این تفاوت که نیازی به نقطه ویرگول یعنی ; و علامت {} برای نوشتن کدها نیست. نمونه ای از یک کد sass در ادامه آورده شده است.
 

    $bgcolor:#eee
    $fontcolor:#333
    $fontsize:14px
    $fontfamily:'helvetica neue', helvetica, sans-serif  

 

تکنولوژی JavaScript

جاوا اسکریپت یا به صورت مخفف JS یک زبان اسکریپت نویسی مبتنی بر نمونه یا آبجکت است که روی مرورگرهای وب جدید، کامپایل می شود و بیشتر برای توسعه وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد. جاوا اسکریپت به منظور ساخت وب سایت های کنش گرا با ویژگی های دینامیکی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین جاوا اسکریپت علاوه بر توسعه وب سایت ها، برای ساخت اپلکیشن های تحت وب با استفاده از Node JS و یا Deno نیز کاربرد دارد. 

جاوا اسکریپت تنها زبان برنامه نویسی برای مرورگرهای وب است. در این تکنولوژی، از توابع و callback ها برای ایجاد رویدادها استفاده می شود. برخلاف سایر زبان های اسکریپت نویسی، جاوا اسکریپت بسیار سریع است به این دلیل که مرورگرهای وب به صورت لحظه ای عملیات کامپایل را انجام می دهند که این کار نیز به لطف استفاده از توابع First Class صورت می گیرد. 

 

تکنولوژی java script

 

برای یادگیری جاوا اسکریپت تنها دانستن یک سری مقدمات در مورد html و css برای شروع کافی است. جاوا اسکریپت زبان برنامه نویسی ساده ای است و بسیاری از پیچیدگی های زبان های C++ و یا C را ندارد.

در خصوص اهمیت زبان جاوا اسکریپت باید گفت یکی از سه شاخه اصلی درخت ساخت وبسایت، جاو اسکریپت است که در کنار html و css مورد استفاده قرار می گیرد. html تنها برای ایجاد ساختار وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد، css می تواند قالب html را ایجاد کند اما برای افزودن عملکردهای مختلف، به جاوا اسکریپت نیاز است. 


تکنولوژی bootstrap

بوت استرپ یا Twitter Bootstrap یک فریم ورک Front End مبتنی بر HTML5 برای موبایل است که برای طراحی وب استفاده می شود. بوت استرپ از HTML، CSS و جاوا اسکریپت استفاده می کند. این فریم ورک توسط توسعه دهنده های توئیتر در سال 2011 به صورت یک فریم ورک متن باز و ساده از نظر استفاده ایجاد گردید. بوت استرپ همواره در میان 5 فریم ورک Front End محبوب در سطح دنیا بوده است.

 

تکنولوژی bootstrap

 

آخرین نسخه بوت استرپ با نام Bootstrap 5 در سال 2020 منتشر گردید و قابلیت های نظیر چیدمان های responsive، قابلیت استفاده از 6 کلاس prefix، قابلیت های Portrait و Landscape برای گوشی های موبایل و غیره را ارائه داد. 


تکنولوژی react

ری اکت یا React JS یک کتابخانه عمومی جاوا اسکریپت است. ری اکت برای مدیریت لایه های اپلیکیشن های تحت وب و اپ های موبایل مورد استفاده قرار می گیرد. ری اکت توسط فیس بوک ارائه و خدمات دهی می شود و با استفاده از آن می توان، کامپوننت های UI قابل استفاده مجدد را ایجاد نمود.
ری اکت الگوی جدیدی را برای رندرگیری از صفحات وب ارائه کرده است که آن را از نظر دینامیکی ساده کرده و قابلیت responsive بودن را به آن افزوده است. 

 

تکنولوژی react

 

همچنین تکنولوژی ری اکت به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که آبجکت های UI را با سرعت بیشتری به کار برده و از قابلیت hot reloading بهره مند شوند. این قابلیت امکان اعمال تغییرات را به صورت لحظه ای روی صفحات وب فراهم می کند. این ویژگی ها نه تنها عملکرد طراحی وب سایت را بهبود می بخشد بلکه برنامه نویسی را نیز سریع تر می سازد.

مزایای تکنولوژی های طراحی سایت

یکی از مهم ترین مزیت های تکنولوژی های طراحی سایت، تعاملی بودن آن است، یعنی به کاربر این امکان را می دهد که بسیاری از قابلیت ها نظیر پست الکترونیک، تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، بلاگ ها، معاملات آنلاین، و سایر قابلیت ها را در محیط وب پیاده سازی کند. 
اپلیکیشن های تحت وب به واسطه توسعه تکنولوژی های طراحی وب، از زبان های ساده و شناخته شده ای نظیر HTML5 و CSS استفاده می کنند.

برخلاف اپ های بومی یا native، یک اپلیکیشن تحت وب به همه تجهیزات از جمله لپ تاپ، موبایل و تبلت قابل اتصال است. این اپ به گونه ای برنامه نویسی شده است که روی هر سیستم عاملی نیز قابل اجراست یعنی به راحتی با ios، اندروید، یا ویندوز فون سازگاری دارد.

اپلیکیشن های تحت وب از طریق یک آدرس URL ساده در مرورگر وب اجرا می شوند. همچنین نیاز به نصب روی کامپیوتر ندارند و بنابراین شیوه استفاده از آنها ساده است. 

استفاده از بهترین تکنولوژی طراحی سایت امکان طراحی و ساخت صفحات وب با قابلیت تکرارشوندگی را به توسعه دهنده می دهد. این یعنی نیازی به بروز رسانی و ارتقاء صفحات نیست. اگر بخشی از وب سایت نیاز به تغییر یا به روز رسانی دارد، تنها از طریق لینک دهی به صورت خودکار قابل انجام است.

توسعه یک اپلیکیشن تحت وب به کمک تکنولوژی های طراحی وب، در مقایسه با توسعه اپلیکیشن های نیتیو، بسیار کم هزینه است. به این خاطر که تنها از یک یا چند لینک از اپلیکیشن به یک آدرس URL استفاده می شود. همچنین این هزینه کمتر، می تواند ناشی از زمان کوتاه تر ساخت و توسعه آن باشد. در ادامه، مهم ترین مزیت های تکنولوژی طراحی سایت را به صورت دقیق تر بررسی می کنیم.

 

 

سازگاری با تمامی دستگاه ها

همان طور که گفته شد، تکنولوژی های طراحی سایت با همه دستگاه ها نظیر لپ تاپ، گوشی موبایل و تبلت سازگاری دارند. به عبارت دیگر، برای مشاهده صفحات سایت طراحی شده، محدودیتی در دستگاه مورد استفاده وجود ندارد.


استفاده از گرافیک زیبا

تکنولوژی طراحی وب سایت نظیر CSS3 و HTML5 ابزارها و قابلیت های جدیدی برای طراحی گرافیکی و افزودن افکت ها و انیمیشن های جذاب ارائه می دهد. در این صورت، نیازی به استفاده از گیف های پر حجم و یا فایل های ویدئویی که از سرعت لود شدن صفحات وب می کاهد، وجود نخواهد داشت. 


استفاده از فونت های سفارشی و خوانا

قبلاً برای توسعه وب سایت از ابزارهای مخصوص فونت نویسی و فونت سازی استفاده می شد. این کار به دلیل عدم سازگاری با پلتفرم های طراحی سایت، توسعه دهندگان را دچار مشکل کرده و نمایش درست سایت یا بخشی از آن را مختل می کرد. تکنولوژی های طراحی سایت امکانات پیشرفته تری را برای انتخاب فونت مناسب جهت نمایش در صفحات وب ارائه می کند. 


بهینه سازی سئو

تکنولوژی های طراحی سایت، قابلیت های بهتری در جهت بهینه سازی سئو به توسعه دهندگان ارائه می دهند. سازگاری با پروتکل های امنیت و امکانات مختلف جهت طراحی هر چه جذاب تر وب سایت ها، آمار بازدید سایت را افزایش می دهد. افزایش آمار بازدید از سایت، از نظر شاخص های رتبه بندی سایت، یک امتیاز مثبت است.


پشتیبانی از شبکه های اجتماعی

تکنولوژی های طراحی سایت و در حالت خاص، نسخه های جدیدتر آنها با شبکه های اجتماعی قابل ارتباط هستند و پروتکل های مختلفی برای ایجاد لینک بین آنها وجود دارد. اپلیکیشن های تحت وب، برای ورود و رجیستر شدن، می توانند از درگاه های ورود به بسیاری از شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و یا توئیتر جهت احراز هویت اشخاص استفاده کنند. این قابلیت، تجربه کاربری بازدیدکنندگان را بهبود می بخشد چون ورود به وب سایت را آسان تر می سازد.


برند سازی (Branding)

برندسازی یکی از قابلیت های تکنولوژی طراحی وب است که به خصوص در مورد کسب و کارهای الکترونیکی از اهمیت بالا برخوردار است. هر چه طراحی وب سایت جذاب تر باشد و خدمات دهی در آن سریع تر صورت گیرد، بازدیدکننده از مشاهده سایت رضایت بیشتری خواهد داشت.

حال اگر هدف از طراحی وب سایت، ایجاد یک کسب و کار الکترونیکی و فروش محصول و یا خدمات باشد، رضایت مندی مشتری سبب گسترش مفهوم وفاداری به نام برند خواهد شد و در موفقیت کسب و کارهای الکترونیکی نقش حیاتی دارد.


نتیجه گیری

تکنولوژی طراحی سایت از مفاهیم نوظهور در دنیای اینترنت است. شناخت این تکنولوژی ها و دانش کافی در مورد روش های استفاده و کاربردهای هر یک، می تواند توسعه دهندگان وب را در پیاده سازی وب سایت های موفق و پرمخاطب یاری دهد.