طراحی سایت رسپانسیو چیست؟

طراحی سایت رسپانسیو چیست؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

طراحی سایت رسپانسیو چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

اصول طراحی سایت رسپانسیو چیست؟ واکنشگرا بودن یک وب سایت به چه معناست؟ و چه کاربردی می تواند برای ما داشته باشد؟ نکات مهمی که لازم است بدانید!

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1398/07/30
3,965 بازدید

طراحی سایت رسپانسیو (طراحی سایت واکنشگرایک شیوه حرفه ای و جذاب برای طراحی سایت هستش. در گذشته میزان استفاده از سخت افزارهای متفرقه مثل موبایل و تبلت نزدیک به صفر بود ولی در حال حاضر شرایط خیلی تغییر کرده و خیلی از کاربران ترجیح میدن خیلی سریع از طریق موبایل و یا تبلت ایمیل هاشون رو چک کنن و یا به صفحات وب سایت دسترسی پیدا کنن. به همین علت دیگه هر وب سایتی باید به این موضوع یعنی رسپانسیو بودن سایت اهمیت بسیار زیادی بده.

اصول طراحی سایت رسپانسیو

 

طراحی سایت Responsive

طراحی وبسایت Responsive یا سایت واکنشگرا یک راهکار بسیار کارآمد برای بهینه سازی وب سایت در سخت افزارهای مختلف مثل موبایل و تبلت. این نوع طراحی فاقد اندازه‌ی ثابت صفحه، فاقد میلی‌متر و اینچ و فارغ از محدودیت‌های صفحه نمایش است. طراحی در واحد پیکسل فقط برای دستگاه‌های رومیزی (desktop) یا همراه (mobile) دیگر قدیمی شده، چراکه همواره گجت‌های بیشتر و بیشتری توانایی بازکردن یک وبسایت را دارند.

بنابراین میخوام در این بخش چند اصل اساسی را درخصوص طراحی وب‌ سایت واکنشگرا به شما دوستان و همراهان دوست داشتنی آکادمی آی تی بگم و به جای مقابله، با وبسایت شناور (fluid web) به استقبال آن بریم. برای حفظ سادگی کار، بر چیدمان (layout) تمرکز می‌کنیم.
 

اما لازم که چند نکته رو  در این مورد خدمت شما دوستان عزیز بگم:

جریان (flow)

زمانی که شما در ابزاری مثل موبایل که عرض اون نسبت به صفحه کمتر هست رو میبینید، خوب طبیعتا ارتفاع وب سایت بسیار بیشتر میشه مثلا اگر توی یک دریف در دسکتاپ 3 ستون اخبار جا میشده توی موبایل هر ستون در یک سطر باید قرار بگیره و اینکار یعنی اشغال کردن بیشتر فضای عمودی باید باعث بشه همه محتویات بعدشون به پایین تر هل داده بشن نه اینکه به علت رعایت نکردن اصول طراحی رسپانسیو محتویات روی هم بیفتن به این کار flow یا جریان میگن . اگر شما به طراحی با پیکسل و پوینت (point) عادت کردی شاید درک این قابلیت کمی برات سخت باشه، اما وقتی به اون عادت کنی به راحتی قابل درک می‌شه.

 

واحدهای نسبی (Relative units)

به جای استفاده از واحد های ثابت مثل پیکسل و ... بهتره از واحدهای نسبی مثل درصد استفاده کنیم تا وب سایت رو نسبت به تغییرات عرض سازگارتر کنه. مثلا وقتی میگیم 100% منظورمون کل عرض مرورگر توی هر سخت افزاریه، حالا چه عرض اون سخت افزار 400px باشه جه 1900px فرقی نمیکنه ولی وقتی میگیم 800px دیگه توی سخت افزار هایی که صفحه نمایش اونها از 800px کمتر هست قطعا به مشکل برمیخوریم و اسکرول افقی خواهیم داشت. به طراحی با مقیاس های ثابت مثل px , point و... Static Unit میگن و به طراحی با واحد های نسبی مثل درصد Relative Units میگن.

واحدهای نسبی در طراحی سایت رسپانسیو

 

مقادیر بیشینه (Max) و کمینه (Min)

بعضی وقت ها خیلی خوبه که محتوا همه‌ی عرض صفحه را بگیره یعنی Full Width باشه، مثلا روی یک دستگاه همراه. اما اینکه همان محتوا کل عرض صفحه نمایش تلویزیونتان را بگیرد معمولا کار معقولی نیست. اینجاست که مقادیر min و max به کمک میاد. مثلاً پهنای ٪۱۰۰ و عرض بیشینه‌ی ۱۰۰۰ پیکسل به این معناست که محتوا کاملا صفحه را پر می‌کند، اما نباید بیشتر از ۱۰۰۰ پیکسل بشه.

مقادیر بیشینه (Max) و کمینه (Min)

 

نقاط شکست (Breakpoints)

نقاط شکست به چیدمان امکان می‌دهد در نقاط معینی تغییر کند، مثلا در صفحه‌ی دسکتاپ سه ستون داشته باشد ولی در صفحه‌ی همراه فقط یک ستون. بیشتر خصوصیات CSS می‌تواند از یک نقطه‌ی شکست به دیگری تغییر کند. معمولا مکان قرارگیری یک نقطه بستگی به محتوا دارد. اگر یک جمله بشکند باید یک نقطه‌ی شکست اضافه کنید. بایستی این نقاط را با احتیاط به‌کار برید چراکه ممکن است کارتان خیلی سریع به هم ریخته شود و تشخیص اینکه چه چیزی بر دیگری اثر می‌گذارد سخت شود. 

نقاط شکست (Breakpoints)

 

عناصر تودرتو (Nested objects)

کنترل تعداد زیادی عنصر وابسته به هم کار سختیه مخصوصا توی طراحی نسبی، بنابراین دسته‌بندی این المان ها در یک مجموعه که دارای یک والد هستن کار رو به مراتب ساده تر و منظم تر میکنه. اینجاست که واحدهای ثابت مثل پیکسل‌ها می‌توانند به کمک بیایند. این واحدها برای محتویاتی که نمی‌خواهید نسبی باشن و میخواید ثابت باشن مثل لوگو و دکمه‌ها کارآمد هستن.

 

اول نسخه موبایل رو طراحی کنیم یا دسکتاپ رو؟

از نظر تکنیکی تفاوت زیادی نداره  که یک پروژه اول نسخه موبایلش ایجاد بشه یا نسخه دسکتاپش. اما اگر با نسخه موبایل کار رو شروع کنید، محدودیت‌های زیادی دارید که به شما در تصمیم‌گیری‌ها کمک می‌کند. خیلی‌ها همزمان هر دو رو آغاز می‌کنن، پس امتحان کن و ببین کدام یکی برای تو بهتره .

 

اول نسخه موبایل رو طراحی کنیم یا دسکتاپ رو؟

 

مقایسه‌ی فونت‌های وبی (Webfonts) با فونت‌های سیستم (System fonts)

خوب این واضحه که شما اگر از فونت های وبی مثل yekan یا dinar استفاده کنید وب سایت زیباتری دارید تا از فونت های استاندارد سیستمی مثل Tahoma و ... استفاده کنید و این هم بدیهیه که استفاده از فونت های وبی باعث میشه صفحه وب سایت شما دیرتر لود بشه و حجمش بره بالاتر.
 
 
مقایسه فونت ها
 

تصاویرBitmap دربرابرVector

اگر در طراحی از روش flat استفاده میکنی و نمیخوای خیلی افکت و سایه و ... به آیکون ها و سایتت بدی قطعا وکتور گزینه بهتریه مثل فونت آیکون ها که به جای تصاویر jpg و png و ... استفاده میشن. گذشته از این مورد بسیار مهم مسئله ای هست که هیچ وقت نباید فراموش کنی  اون هم بهینه سازی تمام تصاویر bitmap در سایتت هست. همه تصاویر رو با روش های مختلفی که بلد هستی بهینه کن.
 
تصاویرBitmap دربرابرVector