برنامه‌نویسان در کجای دنیا شرایط بهتری دارند؟

برنامه‌نویسان در کجای دنیا شرایط بهتری دارند؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

برنامه‌نویسان در کجای دنیا شرایط بهتری دارند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

برنامه نویسان درکجای دنیا فضای کاری و درآمد بهتری دارند؟ آیا ایران می تواند نسبت به کشورهای توسعه یافته، بسترمناسبی را برای برنامه نویسان فراهم کند؟

دپارتمان ‌ها: آموزش برنامه نویسی
1398/08/03
14,589 بازدید

شاید برای بسیاری از افرادی که می‌خواهند وارد دنیای برنامه‌نویسی شوند یا حتی چندین سال است که تجربه چنین کاری را دارند، جالب باشد که بدانند کدام کشور در جهان شرایط بهتری برای برنامه نویسان دارد. یکی از دغدغه های بیشتر افرادی که در رشته های مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده اند یا به صورت تجربی و علاقه برنامه نویسی می کنند، مسأله درآمد و بازارکار است.

افراد ممکن است به دلایل مختلف مانند پیشرفت و زندگی بهتر به دنبال مهاجرت به کشورهایی باشند که شرایط کاری مساعدتری دارند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید و قصد دارید بدانید برنامه نویسان در کجای دنیا شرایط بهتری دارند، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

   میزان درآمد درکشورهای کانادا، دانمارک، سوئیس

میزان درآمد درکشورهای استرالیا، نیوزلند، هلند

میزان درآمد درکشورهای ایالات متحده، اتریش، سوئد

میزان درآمد درکشورهای سنگاپور، ایرلند، آلمان

میزان درآمد درکشورهای فرانسه، آرژانتین، انگلستان

میزان درآمد درکشورهای چین، ژاپن، اسپانیا

 

بازارکار برنامه نویسان در کشورهای مختلف

در این قسمت به بررسی شرایط و امکانات کاری برنامه ‌نویسان در منطاق مختلف جهان می‌پردازیم.

بازارکار برنامه نویسان در کشورهای اروپایی

اروپا علاوه بر زیبایی های طبیعی و توریستی مهد تمدن و پیشرفت تکنولوژی محسوب میشود. بنابراین می‌توان یقین داشت که برای برنامه نویسان مکانی جذاب جهت پیشرفت و بهبود زندگی است. پیشرفت تکلونوژی و همچنین افزایش تقاضا برای نیروی کار در این رشته موجب شده که در بیشتر کشورهای اروپایی شرایط کاری بسیار خوبی برای برنامه نویسان به وجود آید.

اما دقیق‌تر صحبت کنیم، زبان‌های محبوب برنامه‌نویسی در قاره‌ی سبز چیست؟
 

 

گوگل ترندز (Google Trends)

گوگل ترندز یکی از امکانات گوگل است که می‌تواند میزان محبوبیت و فراوانی یک واژه جستجو شده را تخمین بزند. بر اساس اطلاعاتی که از این ابزار می‌توان به دست آورد، آموزش زبان برنامه‌نویسی جاوا با بیشترین تعداد دفعات جستجو به عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی در بین کاربران است.

میزان محبوبیت یک زبان برنامه‌نویسی در کشورهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد، به عنوان مثال زبان‌های R و آموزش پایتون در کشور استرالیا بیشترین میزان محبوبیت را به خود اختصاص می‌دهند یا مثلا زبان‌ جاوااسکریپت بیشترین میزان محبوبیت را در کشور ژاپن دارا می‌باشد. در نمودارهای زیر بر اساس اطلاعاتی که از گوگل ترندز به دست آمده است می‌توانید میزان محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی را در کشورهای مختلف با یکدیگر بررسی کنید.

 بیایید با هم نگاهی به 10 زبان محبوب کارفرمایان اروپایی در سال 2020 بیاندازیم. طبق نظرسنجی های مختلف مطرح ترین و محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در سال 2020 میلادی به شرح زیر است:

  •  Rust
  •  TypeScript
  • Python
  • Kotlin
  • Go
  • Julia
  • Dart 
  • C#
  • Swift
  • Java Script

 لازم به ذکر است که محبوبیت یک زبان برنامه نویسی میتواند در کشورهای مختلف یکسان نباشد. مثلا در دانمارک و سوئیس جاوا و در سوئد جاوا اسکریپت به عنوان محبوب ترین زبان انتخاب شدند.
 

آموزش فرانت اندآموزش مرتبط: پکیج آموزش فرانت اند
 

 

بیشترین تقاضا برای کار

وب‌سایت indeed.com که یک وب‌سایت مشهور کاریابی در سطح جهان است و در بیش از50 کشور فعالیت دارد. براساس اطلاعاتی که از این سایت به دست می‌آید، زبان جاوا بیشترین میزان تقاضا برای کار را در سطح جهان دارا می‌باشد. همچنین  زبان برنامه‌نویسی R در کشورهای آمریکا، سوئیس و هند دارای تقاضای بسیار زیادی برای کار است.

اطلاعاتی که از سایت indeed.com به دست می‌آید را به صورت فشرده شده می‌توانید در شکل زیر مشاهده کنید. این شکل مثلا به شما نشان می‌دهد که اگر یک برنامه‌نویس Ruby هستید، کشور ژاپن برای شما مناسب است یا مثلا اگر برنامه‌نویسی پرل هستید، کشور کانادا جای بهتری برایتان خواهد بود.


میزان تقاضای کار در کشورهای مختلف

 

بازارکار برنامه نویسان در کشورهای اطراف ایران

بعد از اروپا، به سراغ کشورهای همسایه ایران خواهیم رفت. متاسفانه درخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل مشکلاتی مانند سیاست گزاری خروج ایرانیان، عدم ثبات بازار سرمایه، هزینه بالا سفر و همچنین تنش های اخیر در منطقه شرایط کاری به شدت برای ایرانیان سخت و دشوار شده است. به دلیل ممنوعیت کاری نه تنها برای برنامه نویسان بلکه در تمامی شغل ها و تخصص ها در این کشورها ایرانیان با مشکلات فراوانی رو به رو هستند.

کشورهایی مانند چین، هند و روسیه به دلیل جمعیت فراوان و نیروی کار بسیار زیاد و ارزان و همچنین پیشرو بودن در این زمینه خود به قطب صادر کننده برنامه نویس تبدیل شده اند.

بنابراین به دلیل رقابت بالا در این رشته و نیز دشواری یادگیری زبان این کشورها مهاجرت و کارکردن برای برنامه نویسان ممکن است دشوار باشد. ترکیه نیز به دلیل سرمایه گزاری بیشتر در صنعت توریسم و قانون ممنوعیت کار مهاجران گزینه مناسبی برای مهاجرت و کار برنامه نویسان نخواهد بود.

 

بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویسان

از کشورهای اروپایی و همسایه‌های ایران سخن گفتیم، بهتر است برای جمع بندی بخش "بازارکار برنامه نویسان در کشورهای مختلف" به بررسی بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه‌نویسان بپردازیم. برای انتخاب یک مکان جهت زندگی و کسب و کار ملاک‌ها و ویژگی‌های مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی، جمعیت، فرهنگ و... می‌تواند قابل توجه باشد.

از جمله مهم ترین این ملاک‌ها درآمدزایی است. در ادامه چند کشور که شرایط بهتری نسبت به بقیه کشورها برای زندگی، کار و درآمدِ برنامه‌نویسان دارند را معرفی می‌کنیم:

 

1. ایالات متحده آمریکا: کشور آمریکا و به ویژه شهر ساتل با پرداخت میانگین حقوقی سالیانه بیش از 100 هزار دلار رتبه نخست را در بین کشورهای دیگر از لحاظ پرداخت حقوق به برنامه‌نویسان را دارد. همچنین به دلیل فعالیت شرکت‌های بزرگی همچون گوگل، اپل و مایکروسافت شرایط بسیار مناسبی جهت کار و فعالیت برنامه‌نویسان وجود دارد.

 

2. سوئیس: اگرچه این کشور یکی از گران‌ترین کشورها برای مهاجرت است ولی به دلیل اقتصاد قوی و سرآمد بودن در زمینه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی یکی از بهترین گزینه‌ها برای برنامه‌نویسان است. سوئیس با پرداخت میانگین سالیانه بیشتر از 80 هزار دلار به برنامه‌نویسان بعد از آمریکا رتبه دوم را دارد. 

 

3. کانادا: از جمله کشورهایی است که بیشترین درخواست سالیانه پذیرش و اقامت در رشته‌های مختلف به خصوص رشته‌های مرتبط با برنامه‌نویسی را دارد. کانادا باتوجه به شرایط آسان اقامت و نیز محبوبیت زبان‌هایی چون سی شارپ، سی پلاس، دات نت و جاوا، زمینه خوبی برای کار و فعالیت برنامه‌نویسان فراهم کرده است.

 

4. استرالیا: اگر برنامه‌نویس حرفه‌ای و با تجربه هستید استرالیا بهترین کشور جهت درآمدزایی برای شما است، زیرا این کشور به تجربه و مهارت بالا اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. زبان‌هایی که بیشترین درآمد را در استرالیا دارند عبارت است از: پایتون، رابی، راست و سوییفت.

 

5. هلند و آلمان: این دو کشور نیز به دلیل شرایط و کیفیت مطلوب زندگی و پرداخت میانگین بیش از 50 هزار دلار در سال، برای برنامه‌نویسان گزینه عالی محسوب می‌شود.


حال اگر مقصد مناسب خود را انتخاب کردید، بهتر است در بخش بعدی همراه ما باشید. در بخش بعدی مقاله، شرایط مهجرت برنامه نویسان بررسی می‌شود.

 

شرایط و ضوابط مهاجرت برای برنامه‌نویسان

پیش از هرچیز، بهتر است بدانید که مهارت‌‌‌های مورد نیاز هر کدزن برای مهاجرت چیست؟

مهارت کاری برنامه نویسان

برای بیشتر کارفرماها علاوه بر دارا بودن مدرک تحصیلی و تحصیلات دانشگاهی در این رشته، داشتن حداقل توانایی های کافی و تسلط بر یک زبان برنامه نویسی از اهمیت ویژه ای برخودار است. در ادامه تعدادی از مهارت‌های لازم را شرح می دهیم:

  1.   تسلط بر یک زبان برنامه‌نویسی
  2.  دارا بودن مولفه‌های کار تیمی
  3.   تسلط بر زبان گفتاری، نوشتاری کشور مقصد
  4.  رزومه‌ی قوی
  5. حضور در دوره‌های آموزش شرکت‌های مطرح

 

شرایط و مدارک لازم برای مهاجرت کاری برنامه نویسان

حال که از خوان توانایی‌ها گذشتید، بهتر است از مدارک و شرایط سخن بگوییم! مهمترین و اساسیترین شرط لازم برای مهاجرت کاری به یک کشور، اخذ ویزای کاری آن کشور است. به این صورت ابتدا باید از طرف کارفرما پیشنهاد شغلی مورد نظر را دریافت کرده و سپس برای اخذ ویزای کار اقدام کنید. همچنین لازم است شروطی که کافرما برای شما تعیین میکند را درنظر بگیرید.

این شروط ممکن است شامل دارا بودن حداقل توانایی های لازم در برنامه نویسی، شرایط سنی مناسب (ترجیحا کمتر از 45 سال)، تحصیلات دانشگاهی و... باشد.

یکی دیگر از پارامترهای مهم در بحث مهاجرت، تسلط کافی به زبان کشوری است که قصد مهاجرت به آن را دارید. گرچه تسلط کامل به زبان انگلیسی از شرایط مهم و واجب پذیرش کاری است ولی آگاهی حداقلی از زبان کشور مورد نظر جزو بایدها است.

مدارک لازم 

  1.     اخذ ویزای کار
  2.     داشتن حداقل مدرک لیسانس یا فوق لیسانس در رشتههای مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر، مهندسی IT و ریاضیات.
  3.     داشتن سابقه کاری دو سال و بیشتر در زمینههای مرتبط به همراه مدارک و مستندات لازم
  4.     حداقل مهارت های کافی در زبان های برنامه نویسی
  5.     تسط کامل به زبان انگلیسی
  6.     آشنایی با زبانهای خارجی دیگر مخصوصا زبان کشور مورد نظر امتیاز محسوب میشود
  7.    داشتن مهارتهای پیشرفته ریاضی و نمونه کار امتیاز محسوب میشود.
     

حقوق متوسط برنامه‌نویسان درکشورهای مختلف

به راستی ارزش کار یک برنامه‌نویس چقدر است؟ آیا در محیطی که احتمالا مشغول کار هستید، به اندازه زحمتی که می‌کشید به شما دستمزد می‌دهند؟ آیا اگرهم‌اکنون شروع به یادگیری برنامه‌نویسی کنید، آینده درخشانی در انتظار شما خواهد بود؟ پاسخ همه این‌ سوالات را وقتی که بدانید برنامه‌نویسان در نقاط مختلف دنیا چه وضعیتی دارند، خواهید یافت.

 

بر اساس اطلاعاتی که وب‌سایت تحقیقاتی PayScale ارائه می‌دهد، برنامه ‌نویسان در کشورهای سوئیس، سوئد، استرالیا وآمریکا بیشترین میزان درآمد را داشته‌اند. نکته قابل توجه در این آمار، رشد قابل ملاحظه درآمد رشته‌ای جدید به نام علم داده ها است که متخصصان آن را اصطلاحا دانشمند داده (data scientist) می‌نامند.

 

دانشمندان داده دارای درآمد بسیار بالایی در کشورهای پیشرفته دنیا هستند و این گونه که به نظر می‌رسد که این رشته همچنان در حال رشد است.  در شکل‌های زیر می‌توانید میزان درآمد زبان‌های برنامه‌نویسی را در کشورهای پیشرفته جهان ببینید و آن‌ها را باهم مقایسه کنید، به عنوان مثال درآمد سالانه یک برنامه‌نویس جاوا در دانمارک حدود 54 هزار دلار و درهندوستان حدود 6 هزار دلار است.

 

متوسط درآمد در کشورهای فنلاند، سوئیس، دانمارک

متوسط درآمد در کشورهای ایالات متحده، اتریش، سوئد

متوسط درآمد در کشورهای انگلستان، سنگاپور، ایرلند

متوسط درآمد در کشورهای چین، ژاپن، اسپانیا

متوسط درآمد در کشورهای استرالیا، نیوزلند، کانادا

متوسط درآمد در کشورهای هند و یونان

 

 

حقوق برنامه نویسان در ایران

متاسفانه دسترسی به آماری که برآورد نسبتا خوبی از حقوق برنامه‌نویسان در ایران ارائه دهد چندان آسان نیست. شرکت کاریابی ایران در سال‌ها 95 و 96 اقدام به جمع‌آوری اطلاعات از کاربران کرده است که شاید هم‌اکنون تنها مرجع قابل استناد در این زمینه باشد.

اگر شما هم می‌خواهید در این ارزیابی شرکت کنید کافی است به مراجعه به سایت irantalent.com فرم ارزیابی حقوق را پر کنید. بر اساس اطلاعاتی که این سایت به دست می‌دهد بیشترین حقوق یک برنامه‌نویس حدود ۵ میلیون در ماه است که این عدد برای یک برنامه‌نویس ارشد به عددی حدود ۸ میلیون و برای یک مدیر پروژه به 10 میلیون تومان در ماه خواهد رسید.

 

میزان درآمد برنامه نویسان در ابران

 

مهاجرت برنامه نویسان و مقصد مناسب

 نهایتا در پاسخ به این سوال که برنامه نویسان در کجای دنیا شرایط بهتری دارند، به این نتیجه می رسیم که کشورهای آسیایی به دلیل جمعیت بالا و نیروی کار ارزان و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل قانون ممنوعیت کار ایرانیان گزینه های مناسبی برای برنامه نویسان ایرانی نیستند.

در عوض کشورهای مانند آمریکا و کانادا و کشورهای اروپایی به دلیل رشد تکلونوژی و فعالیت شرکت های پیشگام در دنیای تکنولوژی، بهترین و مناسب ترین مکان ها برای مهاجرت برنامه نویسان ایرانی است.