اهمیت شبکه‌های اجتماعی در سئوی سایت

اهمیت شبکه‌های اجتماعی در سئوی سایت
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

اهمیت شبکه‌های اجتماعی در سئوی سایت

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

همیشه نقش شبکه های اجتماعی تاثیر مثبتی دارند و شما میتوانید از شبکه های اجتماعی برای ارتقا سئو سایت خود استفاده کنید.

دپارتمان ‌ها: آموزش دیجیتال مارکتینگ
1398/08/03
3,372 بازدید


شبکه‌های اجتماعی و سئو دو مفهومی هستند که به شدت روی موفقیت یک وب‌سایت تاثیر گذارند. اگر شما هم صاحب یک وب‌سایت هستید و به دنبال گسترش آن هستید راهی جز پذیرش این دو واقعیت و ایجاد پیوند مناسب بین آن‌ها ندارید.برای یادگیری سئو به دوره ی جامع آموزش سئو مراجعه فرمایید.

 

چرا اهمیت کلمات کلیدی حتی از گذشته‌ هم بیشتر شده است

شبکه‌های اجتماعی این قابلیت را دارند که در کمتر از چند دقیقه یک محتوا را در قالب متن، تصویر یا فیلم در سطح گسترده‌ای از کاربران پخش کنند. تکنیک استفاده از کلمات کلیدی در یک مقاله که چندی‌ست بین تولیدکنندگان محتوا رایج شده است، وقتی در قالب محتوای یک پست در شبکه‌های اجتماعی اجرا شود، اهمیت دو‌چندانی پیدا می‌کند.
 

شبکه های کامپیوتریمقاله مرتبط: مزایای شبکه چیست؟ انواع شبکه های کامپیوتری

 

 

کلمات کلیدی که در یک پست آورده می‌شوند، نقش موثری در موتورهای جستجوی شبکه‌های اجتماعی دارند خصوصا زمانی‌که با در کنار علامت (#) قرار  می‌گیریند و هشتگ (hashtag) نامیده‌ می‌شوند.

به عنوان مثال اگر من بخواهم این مقاله را در قالب یک پست در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارم، اگر از هشتک‌هایی مثل #شبکه‌های_اجتماعی، #سئو، #استراتژی_سئو و #سئوی_سایت استفاده کنم، کاربران بیشتری موفق به پیدا کردن پست من می‌شوند. بنابراین می‌بینید که انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با موضوع تا چه میزان در فراگیر شدن یک پست می‌تواند موثر باشد.

 

 

شما هم می‌توانید به سمت بازاریابی هوشمند حرکت کنید

برآوردهای تقریبی نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از جمعیت کل کره زمین درگیر شبکه‌های اجتماعی هستند و حدودا یک سوم جمعیت یعنی نزدیک 3 میلیارد نفر در شبکه‌های اجتماعی حضور فعال دارند. به خاطر همین پتانسیل عظیم است که صاحبان کسب‌وکارهای گوناگون روزبه‌روز برای فعالیت در چنین محیطی ترغیب می‌شوند.

نکته مهمی که به عنوان صاحب یک کسب و کار یا وب‌سایت باید به آن دقت کنید این است که شبکه‌های اجتماعی اگرچه فرصت بسیار مناسبی را برای تبلیغ محصول یا وب‌سایت‌‌‌تان را پیش روی شما قرار می‌دهند، اما به هیچ وجه نباید برای تبلیغ کردن در آن عجله کنید.

یادتان باشد که بیشتر شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و توییتر بیشتر جنبه سرگرمی دارند، بنابراین اگر برای فالوئرهایتان مدام تبلیغاتی بفرستید که آن‌ها را آزرده کند نه تنها به تبلیغات شما توجهی نمی‌کنند بلکه به احتمال بسیار زیاد شما را آنفالو می‌کنند.

اگر شما هم می‌خواهید به سمت بازاریابی هوشمند حرکت کنید، مهم‌ترین اقدامی که باید انجام دهید، کشف کردن مخاطبانی است که محصول شما برای آن‌ها جذاب است. برای جذب چنین مخاطبانی وظیفه اصلی شما در شبکه‌های اجتماعی تولید محتوایی است که به صورت غیرمستقیم مرتبط با نوع فعالیت شما باشد.

اگر شما بتوانید جنبه‌های سرگرمی بیشتری به محتوای خودتان بدهید و پست‌هایتان را طوری تهیه کنید که بتواند با کاربران تعامل برقرار کند، قطعا گام موثری در جهت جذب مخاطبان هدفتان برداشته‌اید. مخاطبان هدف، مخاطبانی هستند که به حوزه فعالیتی یا محصول شما علاقه‌مند هستند و بی‌جهت شما را دنبال نمی‌کنند.

 

مخاطبان هدفی که در شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آورید می‌توانند بهترین تبلیغ‌کنندگان شما باشند، آنها می‌توانند در توئیتر، توئیت‌های شما را ریتوئیت کنند یا در اینستاگرام به دایرکت دوستانشان بفرستند. این تبلیغ یک تبلیغ هوشمندانه است. چرا؟

چون اگر کوروش به عنوان یکی از مخاطبان شما لینکی را برای دوستش داریوش به اشتراک بگذارد قطعا از علایق او آگاه است و بنابراین داریوش هم مانند کوروش می‌تواند مخاطب هدف شما باشد.

افرادی که با کلیک بر روی لینک اشتراکی شما در شبکه‌های اجتماعی وارد سایت‌تان می‌شوند، به شدت روی سئوی وب‌سایت‌تان موثرند. چنین لینک‌هایی را اصطلاحا لینک‌های بازگشتی یا بک‌لینک (backlink) می‌نامند و در تمام موتورهای جستجو به عنوان یک عامل تاثیر‌گذار لحاظ می‌شوند.

هر چه آمار کلیک روی بک‌ لینک‌ها بیشتر باشد، وب‌سایت شما امتیاز بیشتری کسب می‌کند و از نظر موتورهای جستجو بهینه‌تر خواهد بود.

 

 

 

اهمیت بازارهای محلی

احتمالا کسب‌ و کار یا وب‌سایت شما بیشتر از آنکه با کاربرانی از سطح جهان ارتباط داشته باشد، با کاربرانی مواجه است که به محل کسب و کار شما نزدیک‌ترند. بنابراین شما باید فعالیت‌تان را شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ایی تنظیم کنیدکه بیشتر برای کاربران محلی جذاب باشد.

به عنوان مثال اگر از توئیتر استفاده می‌کند سعی کنید نوعی  زبان نگارشی را به کار ببرید که معمولا بین فارسی زبانان توئیتر رایج است. شما باید با فرهنگ و علایق افرادی که در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند آشنا باشید و بتوانید یک رابطه گرم و صمیمی با آن‌ها برقرار کنید. این رابطه می‌تواند به اهداف بعدی شما که همان پیدا کردن مخاطبان هدف برای محصولات‌تان است، بسیار کمک‌کننده باشد.

 هر چقدر در وقایع و رویدادهایی که در محل کسب و کارتان اتفاق می‌افتد بیشتر مشارکت داشته باشید، افراد بیشتری وارد تعامل و ارتباط با شما می‌شوند و این می‌توند در سئوی محلی (local SEO) وب‌سایت شما بسیار موثر باشد.

مثلا فرض کنید شما برای شبکه‌های اجتماعی‌تان و شبکه های کامپیوتری برنامه‌های ویژه‌ای به مناسب عید نوروز داشته باشید، این برنامه‌ها می‌تواند جستجوهای بسیار زیادی را از بین فارسی‌زبانان به سایت شما وارد کند. توصیه می‌کنم هیچ‌گاه از اهمیت بازارهای محلی غافل نباشید و همواره به این نکته توجه داشته باشید که بهبود سئوی محلی معادل است با بهبود کسب و کار شما.

 

seooمطالب مرتبط: چک لیست سئو

 

مهمترین شبکه‌ها‎ی اجتماعی در سئوی سایت

Twitter

توییتر در میان شبکه‌ها‎ی اجتماعی، سریعترین راه ارتباط با مخاطب به شمار می آید. مدیران سایت‌ها‎ با استفاده از Twitter می‎توانند سایت خود را به روزرسانی کنند و بازدیدکنندگان جدیدی را به آن راهنمایی نمایند.

Facebook

فیسبوک امکانات فراوانی مانند ارسال همزمان متن و نوشته، video و بخش نظرات قوی را برای شرکت‌ها‎ فراهم نموده است. استفاده از این social media می‎تواند تاثیر زیادی برای جذب بازدیدکنندگان به سایت،و ایجاد ارتباط دو طرفه در seo سایت اداشته باشد.

Linkedin

سایت Linkedin یک مرجع تخصصی و کاری در میان social media به شمار می‎رود که گزینه مناسبی برای ارتباط میان تجارت‌ها‎ و یا شرکت‌ها‎ و همچنین متخصصین هر زمینه با شرکت‌ها‎ی فعال در آن ها است.

Googleplus

googleplus بیشترین کاربرد را در سایت‌ها‎ی ایرانی دارد و از محبوب ترین انتخاب برای ارتباط با مشتریان است. با توجه به ارتباط مستقیم googleplus با google بیش از دیگر شبکه‌ها‎ی اجتماعی، برای افزایش رتبه سایت و seo موثر می‎باشد و گاهی در نتایج جستجوی گوگل، با نتایجی از صفحات آن روبه رو می‎شویم.

Instagram

درسال های اخیر شبکه اجتماعی instagram به محلی برای حضور افراد سرشناس و محبوب تبدیل شده است. بسیاری از کاربران برای ارتباط مستقیم با افراد معروف و مورد علاقه خود از این شبکه استفاده میکنند.

 

 

نتیجه گیری

شاید فکر کنید صحبت درباره ی socialmedia در حوزه seo بحث جدیدی نباشد ولی خوب است بدانید که google همیشه ترند هایی را به عنوان معیار در رتبه دهی سال جدید معرفی میکند که قبلاً کمی درباره آن صحبت کرده است. برای مثال با افزایش کاربران موبایل، گوگل کم کم در گوش مدیران سایت زمزمه کرد که وجود نسخه مخصوص موبایل برای سایت یک معیار مهم و کلیدی به حساب می آید.در موضوع انتشار محتوا در social media مدیریت محتوا هم شرط است و صرفاً درج محتوا در شبکه های اجتماعی نمی تواند به تنهایی به بهبود seo وبسایت شما کمک کند.