نحوه افزایش نرخ تبدیل (conversion rate) با 10 ایده عملی را یاد بگیریم!

نحوه افزایش نرخ تبدیل (conversion rate) با 10 ایده عملی را یاد بگیریم!
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

نحوه افزایش نرخ تبدیل (conversion rate) با 10 ایده عملی را یاد بگیریم!

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

افزایش نرخ جذب در رونق کسب و کار شما موثر است و دو واژه مشارکت کننده و بازدیدکننده تفاوت زیاد دارند. جهت افزایش نرخ تبدیل 10 ایده عملی را با ما دنبال کنید.

دپارتمان ‌ها: آموزش دیجیتال مارکتینگ
1398/08/03
2,579 بازدید

دو واژه مشارکت‌کننده و بازدید‌کننده تفاوت معنایی بسیار مهمی دارند. یک نفر را که به هر دلیلی به وب‌سایتتان وارد شده باشد، بازدیدکننده سایت شما می‌نامند، در حالیکه منظور از مشارکت‌کنندگان، افرادی هستند که به شما وفادارند، و به صورت مداوم وب‌سایت شما را چک می‌کنند. در این مقاله راجع به افزایش آمار مشارکت‌کنندگان صحبت می‌کنیم.

 

10 ایده عملی برای اینکه آمار مشارکت‌کنندگان در وب‌سایتتان را افزایش دهید

تعداد مشارکت‌کنندگان یک شاخص مهم برای موفقیت و رتبه‌بندی سایت شماست. امروزه چالش اصلی هر وب‌سایتی رقابت با برندهای مشابه برای جذب افراد بیشتر است. حتی به صرف اینکه سایت شما دارای ترافیک بالایی باشد، لزوما به این معنی نیست که در جذب مخاطب هم موفق بوده‌اید. بازدیدکنندگانی که وب‌سایت شما را در مرورگر خود باز می‌کنند و بعد از چند ثانیه آن را می‌بنند تاثیر بسیار منفی روی نرخ پرش آن می‌گذارند. بنابراین هر چه بتوانید بازدیدکننده بیشتری را جذب و به مشارکت‌کننده تبدیل کنید به نفع رتبه وب‌سایتتان خواهد بود. در این مقاله من 10 ایده عملی را طرح می‌کنم که با آن‌ها می‌توانید آمار مشارکت در وب‌سایتتان را افزایش دهید.

نحوه افزایش نرخ تبدیل (conversion rate)

 

1- کاهش زمان بارگذاری صفحه

اولین ایده جهت افزایش نرخ تبدیل، کاهش زمان بارگذاری صفحه می باشد. احتمالا این تجربه را داشته‌اید که آدرس صفحه‌ای را در مروگرتان وارد کرده‌اید اما هر چه منتظر شده‌اید صفحه آن سایت بالا نیامده و شما هم در نهایت حوصله‌تان سر رفته و آن را بسته‌اید. صفحاتی را که بارگذرای آن‌ها بسیار طول می‌کشد اصطلاحا صفحات کند می‌نامند. یک تحقیق نشان می‌دهد که صفحات کند نرخ پرش از سایت را به میزان 56 درصد افزایش می‌دهند. با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید ابزارهایی را پیدا کنید که به صورت رایگان سرعت بالا آمدن وب‌سایت شما را تست‌ می‌کنند. به عنوان مثال، وب‌سایت شرکت Pingdom چنین ابزاری را در اختیار شما قرار می‌دهد. توجه کنید که اگر وب‌سایتتان را با این ابزار تست کردید و سرعت بارگذاری آن بیشتر از 2 ثانیه طول کشید، بدان معنیست که وب‌سایت شما دارای صفحه کند است و باید سرعت بارگذاری آن را بهبود ببخشید. برای اینکه سرعت بارگذاری وب‌سایتتان را افزایش دهید باید تا حد ممکن المان غیرضروری و سنگین را حذف کنید. بعد از انجام هر تغییر می‌توانید دوباره سرعت بارگذاری را با ابزاری مثل Pingdom تست کنید. همچنین برای اینکه ببینید این تغییرات چه تاثیری در جذب مخاطبان وب‌سایت‌تان داشته است می‌توانید از ابزار بسیار حرفه‌ای و کارآمد A/B testing استفاده نمایید.

کاهش زمان بارگذاری صفحه

 

2- استفاده مناسب از لینک‌های داخلی

لینک‌های داخلی علاوه بر اینکه موجب بهبود سئوی وب‌سایت شما می‌شوند، در ایجاد علاقه برای اقامت بیشتر بازدیدکنندگان در وب‌سایت شما هم موثرند. مثلا من در خط بالا در مورد سئوی وب‌سایت چنین کاری را انجام داده‌ام و اگر خواننده این مقاله روی آن کلیک کند به صفحه‌ای از سایت آکادمی‌آی‌تی هدایت می‌شود که مقاله‌ای در همین ارتباط در آن موجود است و در صورت علاقه می‌تواند زمان بیشتری بگذارد و آن را هم مطالعه کند.

 

 چیست bounce-rateمقاله مرتبط: Bounce Rate چیست؟

 

لینک‌های داخلی باعث می‌شوند تا وقتی فردی مطلبی از سایت شما را مطالعه می‌کند، ترغیب شود تا روی آن‌ها هم کلیک کند و به سمت صفحات دیگر هدایت شود، به این ترتیب زمان اقامت آن فرد در وب‌سایت شما بالا می‌رود و به دنبال آن نرخ پرش سایت‌تان کاهش پیدا می‌کند و این دقیقا همان چیزیست که برای تبدیل بازدکنندگان به مشارکت‌کنندگان لازم دارید. وقتی از لینک‌های داخلی در وب‌سایتان استفاده می‌کند سعی کنید لینک آن را طوری تعریف کنید که در صفحه جدیدی باز شود، چرا که اگر بازدید‌کننده‌ای روی یک لینک داخلی کلیک کند و آن لینک در همان صفحه‌ای که مطالعه می‌کند باز شود مجبور به استفاده از دکمه back برای برگشت می‌شود که این کار ممکن است باعث رنجش او شود و سایت شما را ناخودآگاه ترک کند.

 

3- نمایش مطالب مرتبط

وقتی بازدید‌کننده‌ای یکی از مطالب وب‌سایت شما را مطالعه می‌کند اگر در پایان صفحه، مطالب مرتبط با آن را پیشنهاد دهید، می‌توانید انگیزه بیشتری برای ماندن او در سایت‌تان ایجاد کنید. مطالب مرتبط را می‌توانید به صورت دستی یا با استفاده از کدنویسی ایجاد کنید. همچنین اگر برای مدیریت مطالب وب‌سایت‌تان از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید یکی از پلاگین‌های زیر را برای ایجاد مطالب مرتبط نصب کنید:

  • YARPP

  • Jetpack

  • Contextual Related Posts

  • Yuzo

 

4- ساده کردن جهت‌یابی سایت

وقتی بازدیدکننده‌ای وارد وب‌سایت‌تان می‌شود، باید بتواند جهت حرکتش را به راحتی تشخیص دهد تا به مقصدش برسد و اگر به هر دلیلی نتواند این کار را انجام دهد، بدون شک سایت شما را ترک خواهد کرد. سایت‌های بسیاری هستند که مطالب بسیار ارزشمندی دارند اما آنقدر جهت‌یابی پیچیده‌ای دارند که بازدید‌کننده نمی‌تواند مطلب مورد نظرش را پیدا کند و احتمالا بعد از کمی تلاش با عصبانیت صفحه را می‌بندد. برای اینکه بتوانید جهت‌یابی سایت‌تان را ساده کنید خودتان را جای بازدیدکننده بگذارید و ببینید برای رسیدن به یک هدف چه راهی را باید بپیماید. اگر لازم است دسته‌بندی مطالب یا منوها را تغییر دهید و آن‌قدر این کار را تکرار کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

ساده کردن جهت‌یابی سایت

 

5- سبک نوشتاری خود را انتخاب کنید

پنجمین ایده جهت افزایش نرخ تبدیل اینست که باید برای وب‌سایت خودتان یک سبک نوشتاری مناسب انتخاب کنید. نه من و نه هیچ کس دیگری نمی‌تواند فرمول مشخصی برای شما ارائه دهد که از چه سبکی برای نوشتن استفاده کنید. این خود شمایید که باید مخاطب‌تان را بشناسید و متناسب با خواست‌ او سبک نوشتاری مناسب را انتخاب کنید. مثلا شاید لحن رسمی برای یک وب‌سایت خبری گزینه مناسب‌تری باشد و لحن دوستانه برای وب‌سایتی که مطالب سرگرم‌کننده تولید می‌کند. اما باز هم تاکید می‌کنم که هیچ فرمول کلی و مشخصی برای چنین انتخابی وجود ندارد. به عنوان مثال اگر شما از سبک نوشتاری خودمانی برای یک وب‌سایت خبری استفاده کرده‌اید و بازخورد مثبتی از مخاطبانتان گرفته‌اید، چرا باید آن را تغییر دهید؟

 

6- از طراحی رسپانسیو استفاده کنید

منظور از طراحی رسپانسیو یا واکنش‌گرا نوعی از طراحی است که با رزولیشن‌های متفاوت اعم از کامپیوترهای رومیزی تا انواع موبایل‌ها خودش را تطبیق دهد. مطابق گزارش Statista در سال 2015 بیش از 52/7 درصد از جمعیت جهان از تلفن‌های موبایل استفاده می‌کرده‌اند. این گزارش همچنین پیش‌بینی می‌کند جمعیت استفاده‌کنندگان از موبایل در سال 2018 به 61/2 درصد خواهد رسید. همان طور که می‌بینید با این روند فزاینده‌ای که در استفاده از موبایل (نه لزوما موبایل‌های هوشمند) به وجود آمده است، اگر وب‌سایتی برای نمایش در دستگاه‌های موبایل خودش را تطبیق ندهد، طیف گسترده‌ای از بازدیدکنندگانش را از دست خواهد داد.

از طراحی رسپانسیو استفاده کنید

 

آموزش بوت استرپآموزش مرتبط: آموزش بوت استرپ

 

7- بازدیدکننده‌گان از سایت‌تان را بشناسید و با آن‌ها تعامل داشته باشید

ابزارهای تعامل با بازدیدکنندگان مثل چت آنلاین یا فرم‌های نظرسنجی در جذب کردن آن‌ها بسیار موثر است. هر چه تعامل بیشتری با بازدیدکنندگانتان داشته باشید و بازخوردهای آن‌ها در وب‌سایتتان منعکس کنید، به نتایج بهتری در جذب مخاطب دست خواهید یافت. اگر شبکه‌های اجتماعی مختلف را به وب‌سایتتان متصل کنید، این فرصت را خواهید داشت که از امکانات آن‌ها مثل ایجاد نظرسنجی می‌توانید به خوبی استفاده کنید. علاوه بر شبکه‌های اجتماعی با یک جستجوی ساده در اینترنت وب‌سایت‌هایی را پیدا می‌کنید که امکانات تعاملی را برای شما فراهم می‌کنند، یکی از مشهورترین این سایت‌ها، سایت معروف Survey Monkey است که به وسلیه آن می‌توانید، ابزارهای نظرسنجی (poll) و گشت‌و‌گذار (survey) را به وب سایتتان اضافه کنید.

 

8- اضافه کرن جعبه جستجوی برجسته

بسیاری از بازدیدکنندگان وب‌سایت شما ممکن است ترجیح دهند به جای اینکه در منوها و دسته‌بندی‌های شما به هدفشان برسند، آن را در یک جعبه جستجو تایپ کنند. اگر شما امکان جستجو را به بازدیدکنندگان سایت‌تان بدهید، در جذب آن‌ها بسیار موثر است. بنابراین توصیه می‌کنم اولا حتما از این ابزار برای وب‌سایتان به کار گیرید و ثانیا جعبه‌ای را انتخاب کنید که برجسته باشد و بازدیدکننده زمان زیادی را برای پیدا کردن آن صرف نکند، همچنین حتی‌الامکان دارای امکاناتی مثل پیشنهاد خودکار (auto-suggest) و منوی بازشو (drop-down menu) باشد.

 

9- جمع‌آوری ایمیل از بازدیدکنندگان سایت

افزایش نرخ جذب یک وب‌سایت، تنها محدود به تبدیل باز‌دیدکنندگان جدید به مشارکت‌کنندگان نیست، بلکه یک وب‌سایت خوب علاوه بر جذب نفرات جدید باید به فکر نگهداری از نفرات جذب شده نیز باشد. برای اینکه مشارکت‌کنندگان را برای خودتان نگه دارید، یک ایده مناسب می‌تواند این باشد که با جمع‌آوری ایمیل آن‌ها هر گونه اتفاق جدیدی را به اطلاعشان برسانید. توجه کنید تا حد ممکن بازدیدکنندگان وب‌سایتتان را مجبور به وارد کردن ایمیل نکنید، مثلا می‌توانید از ابزارهایی استفاده کنید که از بازدیدکنندگان می‌خواهند در صورت تمایل به اشتراک ایمیل خودشان را وارد کنند.

 

10- برگزاری مسابقات و ایجاد طرح‌های تشویقی

آخرین ایده ارائه شده جهت افزایش نرخ تبدیل، برگزاری مسابقات و توزیع هدایا بین آن‌هاست. شما با قرار دادن طرح‌های تشویقی متنوع می‌توانید نرخ جذب را در وب‌سایتتان افزایش دهید. مثلا طرحی را قرار دهید که اگر بازدید‌کننده‌ای مطلبی از سایت‌شما را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد برایش جایزه‌ای در نظر گرفته شود. یا حتی می‌توانید از طرح‌های تشویقی سورپرایزی استفاده کنید مثلا به هزارمین نفر که شما را در شبکه اجتماعی‌تان دنبال کرده، جایزه‌ای را اختصاص دهید.

 برگزاری مسابقات و ایجاد طرح‌های تشویقی

 

نتیجه‌گیری

افزایش نرخ جذب و تبدیل بازدید‌کنندگان به مشارکت‌کنندگان می‌تواند یک عامل کلیدی در رونق بخشیدن به کسب‌و‌کار شما باشد. توصیه می‌کنم هر کدام از موارد بالا را که در وب‌سایتتان تغییر می‌دهد، نتیجه حاصل از تغییر آن را به دقت رصد کنید تا به بهترین نتیجه دست پیدا کنید. اگر در مورد نوع تعامل با بازدیدکنندگان یا چگونگی جذب بیشتر آن‌ها و به طور کلی در مورد هر کدام از بخش‌های این مقاله سوال یا ابهامی دارید، خیل خوشحال می‌شوم که در همین بخش کامنت خودتان را قرار دهید تا با هم بیشتر در موردش صحبت کنیم.