9 روش‌ جذب مشتری در سوشال مدیا

9 روش‌ جذب مشتری در سوشال مدیا
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

9 روش‌ جذب مشتری در سوشال مدیا

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

در این مقاله سعی خواهیم کرد در مورد نقش سوشال مدیا در تجارت الکترونیک و استراتژی‌های جذب مشتری در این حوزه بپردازیم. 

دپارتمان ‌ها: آموزش دیجیتال مارکتینگ
1400/11/18
3,423 بازدید

                    سوشیال مدیا

 

سوشال مدیا به عنوان یکی از ابزارهای قوی در حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال مطرح می‌شود. تحقیقات نشان داده است در سال 2019، بیش از 3.4 میلیارد کاربر رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان وجود داشته و پیش‌بینی می‌شود این تعداد در سال‌های آینده بیشتر شود.

با در نظر گرفتن این موضوع، منطقی است که افراد فعال در حوزه کسب‌وکارهای الکترونیک می‌بایست به استفاده از استراتژی های جذب مشتری از طریق رسانه‌های اجتماعی روی بیاورند.

این روزها، اکثر مشتریان در فضای کسب‌وکار دیجیتال خواستار انجام سریع‌تر و دقیق‌تر فرآیند خرید هستند. بنابراین، هر فروشنده‌ای که این دو ویژگی را در فضای کسب‌وکار خود داشته باشد، شانس بیشتری برای فروش و افزایش درآمد دارد. بر اساس گزارش‌های تحلیلی در حوزه رسانه‌های اجتماعی، تقریباً 87 درصد از کسب‌وکارها بر این باورند که استفاده از رسانه‌های اجتماعی کمک زیادی به رقابت‌پذیری آن‌ها می‌کند.

به همین دلیل است که اغلب کسب‌وکارهای موفق در حوزه دیجیتال مارکتینگ به استراتژی های جذب مشتری از طریق سوشال مدیا روی آورده‌اند. در این مقاله سعی خواهیم کرد در مورد نقش سوشال مدیا در تجارت الکترونیک و استراتژی‌های جذب مشتری در این حوزه بپردازیم.

 

نقش سوشال مدیا در تجارت الکترونیک چیست؟ 

استفاده از رسانه‌های اجتماعی یا همان سوشال مدیا در سال‌های اخیر به طور پیوسته در حال افزایش بوده و با استقبال بیشتر مردم از پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و پینترست، به نظر نمی‌رسد رابطه بین مشتریان و رسانه‌های اجتماعی به این زودی‌ها پایان یابد. 

به همین دلیل است که اگر می‌خواهید در فضای کسب‌وکار دیجیتال از رقبا جلوتر باشید، ناگزیر باید به استفاده از استراتژی‌های کسب‌وکار مبتنی بر سوشال مدیا فکر کنید. 

با توجه به اینکه هر کاربر رسانه اجتماعی روزانه به طور متوسط 136 دقیقه را در پلتفرم‌های مختلف صرف می‌کند، بازاریابان به این واقعیت پی برده‌اند که تبلیغ محصولات از طریق کانال‌های رسانه‌های اجتماعی می‌تواند پیشرفت چشم‌گیری در کسب‌وکارهای دیجیتال بر پایه این پلتفرم‌ها به وجود آورد. 

ارتباط با مشتریان از طریق رسانه‌های اجتماعی می‌تواند ترافیک قابل‌توجهی را به وب‌سایت شما هدایت کرده و به افزایش فروشتان کمک کند. به همین دلیل است که رسانه‌های اجتماعی و تجارت الکترونیک به طور جدایی‌ناپذیری با هم مرتبط هستند.

طبق یک اینفوگرافی منتشر شده در سال 2019، تقریباً 71 درصد از مصرف‌کنندگان در صورتی که تعامل سازنده‌ای با برندها و نام‌های تجاری در فضای سوشال مدیا داشته باشند، استفاده از محصولات آن برند را به سایرین توصیه می‌کنند در حالی که این مسئله نتیجه عکس هم دارد. 

یعنی در صورتی که نام تجاری از سوشال مدیا برای ارتباط با مشتری به خوبی استفاده نکرده باشد، مشتریان تمایلی برای تبلیغ آن برند نخواهند داشت. تقریباً 42 درصد از جمعیت جهان از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، در حالی که 88 درصد از آن‌ها حداقل یک بار در روز به رسانه‌های اجتماعی سر می‌زنند. 

این آمار و ارقام نشان می‌دهد که سوشال مدیا تا چه حد می‌تواند در موفقیت کسب‌وکارهای دیجیتال و آنلاین موفق باشد. 

 

دلایل استفاده از سوشال مدیا در استراتژی بازاریابی

هر استراتژی تجاری مزایای خود را دارد، اما بازاریابی رسانه‌های اجتماعی یا همان سوشال مدیا مارکتینگ مزایای منحصر به فردی را در اختیار تولیدکنندگان و فروشندگان قرار می‌دهد. در اینجا پنج دلیل اصلی را که برای استفاده از استراتژی‌های بازاریابی مبتنی بر سوشال مدیا مطرح می‌شود ذکر خواهیم کرد.

پتانسیل فروش بیشتر. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که تقریباً 90 درصد از بازاریابان با استفاده از رسانه‌های اجتماعی توانسته‌اند به طور قابل‌توجهی میزان فروش محصولات یا خدمات خود را افزایش دهند. 

به علاوه، 75 درصد از سازمان‌ها معتقدند که بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر و لینکدین باعث افزایش مشهود ترافیک ورودی به وب‌سایت‌های فروش آن‌ها شده است. اگر شما هم به عنوان یک بازاریاب به دنبال فروش بیشتر هستید، سوشال مدیا مارکتینگ را در اولویت قرار دهید.

مقرون‌به‌صرفه بودن از نظر اقتصادی. در مقایسه با هزینه‌های هنگفت تبلیغات سنتی، بازاریابی محصولات و خدمات در رسانه‌های اجتماعی بسیار مقرون‌به‌صرفه است. به علاوه، قابلیت انتخاب مخاطبین هدف در این استراتژی بازاریابی، میزان فروش را در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد. 

ایجاد ارتباط بین مشتریان و رسانه‌های اجتماعی در واقع می‌تواند ارزش پیشنهادی بالایی برای کسب‌وکار شما نتیجه دهد.

افزایش ترافیک ورودی به وب‌سایت‌های فروش آنلاین. یکی دیگر از تأثیرات مهم ارتباط با مشتریان از طریق رسانه‌های اجتماعی این است که به سرعت شاهد افزایش ترافیک ورودی به وب‌سایت خود خواهید بود.


از آنجایی که تبلیغات در این استراتژی‌ها بسیار هدفمند هستند، خواهید دید که بسیاری از افرادی که آگهی تبلیغاتی شما را در سوشال مدیا می‌بینند به فروشگاه آنلاین یا وب‌سایت شما سر خواهند زد. طبق آمار تقریباً 85 بازدیدکنندگان تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی در صورتی که بازار هدف را به خوبی انتخاب کرده باشید، از وب‌سایت شما دیدن خواهند کرد.

افزایش نرخ تبدیل. یکی دیگر از مزیت‌های تبلیغات رسانه‌های اجتماعی این است که سرنخ‌های بیشتری را ایجاد کرده و در نهایت منجر به تبدیل بیشتر این سرنخ‌ها به فروش می‌شود. به همین دلیل یک پیش‌نیاز مهم در استفاده از این رسانه‌ها این است که بتوانید مشتریان را در این پلتفرم‌ها درگیر کنید.

بهبود نتایج موتورهای جستجو یا همان سئو. داشتن رتبه بالاتر در نتایج موتورهای جستجو یک امتیاز بزرگ برای کسب‌وکارهای آنلاین است و رسانه‌های اجتماعی در این امر نقش پررنگی دارند. 

گوگل حتی تا آنجا پیش رفته است که هنگام رتبه‌بندی صفحات وب، "سیگنال‌های اجتماعی" را هم در نظر گرفته است. هرچه کسب‌وکار شما در شبکه‌های اجتماعی بیشتر منشن شود، سئو سایت شما بهتر خواهد بود.

 

استراتژی‌های جذب مشتری در سوشال مدیا

اما همه این حقایق و ارقام چشمگیر این سؤال را مطرح می‌کنند که چگونه می‌توان از طریق سوشال مدیا مشتریان را جذب کرد؟ برای پاسخ به این سؤال باید استراتژی‌های مختلفی را که برای افزایش جذب مشتری در حوزه سوشال مدیا مطرح شده‌اند، بررسی کنیم:

1. در نشست‌ها و گفتگوهایی که در حوزه کاری شما انجام می‌شود، شرکت کنید

بیشتر نشست‌های تجاری و صنعتی که به صورت آنلاین انجام می‌شود معمولاً فراخوان‌هایی را در صفحات اجتماعی برای شرکت‌کنندگان در نظر می‌گیرند. با مراجعه به این فراخوان‌ها و زمان‌بندی مناسب می‌توانید در نشست‌های مختلفی شرکت کنید. همچنین ابزارهایی مانند Social Mention نیز ارائه شده است که با جستجوی کلیدواژه‌ها و هشتگ‌ها، نشست‌ها و وبینارهای مرتبط را پیدا می‌کنند. در این فضاهای گفتگو می‌توانید با بسیاری از مشتری‌های بالقوه آشنا شده و آن‌ها را به بازدید از صفحات خودتان در سوشال مدیا دعوت نمایید.


2. توصیه‌های مشتریان قبلی را نشر دهید

نظرسنجی‌ها ثابت کرده است که بیش از 80 درصد کاربران آمریکایی برای خرید یک محصول به دنبال توصیه سایر کاربران هستند. معمولاً دسترسی به نظرات کاربران و مشتری‌های قبلی کار ساده‌ای نیست. مثلاً می‌توانید برای تشویق مشتری‌ها در نظرسنجی و ارائه کامنت‌های تشویقی، از تکنیک‌هایی مثل راه‌اندازی یک قرعه‌کشی، تخفیف‌های ویژه و غیره استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید ویجت‌هایی مختص درج کامنت در وب‌سایت خود در نظر بگیرید.


3. مسابقات و رقابت‌های آنلاین را در سوشال مدیا طراحی کنید

طراحی مسابقات با ایجاد انگیزه در فالورهای شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. تجربه نشان داده است که از هر 3 نفری که در مسابقات سوشال مدیا شرکت می‌کنند، حداقل یک نفر به یک فالور دائمی تبدیل شده و شما را در آن رسانه اجتماعی دنبال می‌کند. مسابقات سوشال مدیا یک ترفند عالی برای جذب مشتری جدید، افزایش ترافیک وب‌سایت و رشد نرخ تبدیل است.


4. فالورهای خود را در سوشال مدیا به وبلاگ یا وب‌سایت خود هدایت کنید

بررسی‌ها نشان داده است که بازاریابی محتوا که یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ است، در مقایسه با بازاریابی سنتی 62 درصد کم‌هزینه‌تر است اما آمار بازدید را تا 3 برابر افزایش می‌دهد. برای آنکه بتوانید محتوای بیشتر و غنی‌تری را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید، آن‌ها را به وبلاگ یا وب‌سایت خود هدایت کنید.


5. به سؤالات مخاطبان در رسانه‌های اجتماعی به سرعت پاسخ دهید

طبق تحقیقات 71 درصد از مشتریانی که از سرعت و نحوه پاسخگویی شما راضی هستند، نام تجاری شما را به دیگران توصیه می‌کنند. این بدان معنی است که نه تنها پاسخ مفید ارتباط شما را با مخاطب مستحکم می‌کند، بلکه می‌تواند راهی برای جذب افراد دیگر توسط او باشد. حتی در مورد نظرات منفی در رسانه‌های اجتماعی نیز همین امر صادق است. پاسخ سریع و محترمانه می‌تواند اعتماد به نام تجاری را افزایش دهد.


6. روی تبلیغات اجتماعی سرمایه‌گذاری کنید

اگر فالورهای زیاد و هدفمندی در سوشال مدیا ندارید، لازم است روی استراتژی‌های تبلیغات اجتماعی سرمایه‌گذاری کنید. تبلیغات نام تجاری در سایر پلتفرم‌های پرمخاطب توسط افراد مشهور می‌تواند دروازه‌ای برای جذب مشتری‌های جدید باشد. اینفلوئنسرها از جمله افرادی هستند که مخاطبان زیادی در پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام دارند. اغلب این افراد با دریافت هزینه برند شما تبلیغ می‌کنند. رجوع به این افراد به خصوص اینفلوئنسرهایی که در مرتبط با حوزه کسب‌وکار شما هستندف یک عامل تقویت‌کننده فروش شما خواهد بود.


7. یک گروه فیس‌بوک ایجاد کنید

البته، برند شما باید صفحه مخصوص به خود را در پلتفرم‌هایی نظیر فیس‌بوک داشته باشد، اما ایجاد یک گروه فیس‌بوک هم می‌تواند مزایای بیشتری را به همراه داشته باشد. اساساً، گروه‌ها تفاوت چندانی با انجمن‌های آنلاین ندارند. در درجه اول، این گروه‌ها یک عامل تشویقی برای فعال‌تر بودن اعضا هستند. ارسال سؤال‌ها، پاسخ‌ها، توصیه‌ها و بیان تجربیات اعضا در مورد محصولات و یا خدمات شما می‌تواند به رشد کسب‌وکارتان و جذب مشتری‌های بیشتر کمک کند.


8. ویدیوهای سرگرم‌کننده ایجاد کنید

ویدئوهایی که در پلتفرم‌های سوشال مدیا به اشتراک گذاشته می‌شوند، تعامل بیشتری با مخاطب برقرار می‌کنند. بنابراین، ایجاد محتوای ویدئویی برای جذب مشتریان بیشتر ضروری است. ویدیوهای خود را به صورت سرگرم‌کننده و برای مخاطبان عام بسازید زیرا تجربه ثابت کرده است بیشتر افرادی که در سوشال مدیا فعالیت دارند، به نوعی دنبال به سرگرمی می‌گردند. می‌توانید از ویدیو برای معرفی نام تجاری خود به مخاطبانتان، پاسخ به سؤالات، به اشتراک گذاشتن تجربیاتتان و غیره استفاده کنید.


9. طبق برنامه منظم پست‌های خود را قرار دهید

داشتن برنامه و پیوستگی در قرار دادن پست در صفحات سوشال مدیا باعث می‌شود که مخاطبان به شما اعتماد بیشتری داشته باشند. به‌روزرسانی پست‌ها و پیوستگی مطالب همچنین از نظر موتورهای جستجو هم یک مزیت محسوب شده و به صفحه شما رتبه بالاتری را اعطا می‌کنند. میزان فعالیت شما در پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام و پیوستگی این فعالیت برای مدت طولانی، فالورهای بیشتری را جذب خواهد کرد زیرا افراد به دنبال کسب‌وکارهای فعال هستند و ریسک خرید از فروشگاه‌های قدیمی و کم فعالیت را به جان نمی‌خرند.

 

نمونه‌های موفقی از سوشال مدیا مارکتینگ در تجارت الکترونیک

بسیاری از فروشندگان در حوزه تجارت الکترونیک متوجه شده‌اند که ارتباط با مشتریان از طریق سوشال مدیا می‌تواند فروش آن‌ها را به طور جدی افزایش دهد. در اینجا چند نمونه از شرکت‌هایی که استراتژی‌هایی را برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در حوزه تجارت الکترونیک پیاده‌سازی کرده‌اند، معرفی می‌کنیم.

Fabdog : این شرکت از تبلیغات هدفمند در فیس‌بوک برای فروش لباس خواب‌های تولیدی خود برای انسان و حیوانات خانگی مانند سگ استفاده کرده است.

Wayfair: این فروشگاه آنلاین محصولات لوازم‌خانگی خود را با تبلیغات فیس‌بوک Carousel به نمایش گذاشته و مزایای خرید از جمله تخفیفات ویژه را نیز در این پلتفرم معرفی کرده است.

FabFitFun : این شرکت از پین‌های قابل‌خرید در Pinterest استفاده کرده است تا مشتریان بتوانند از طریق پلتفرم رسانه‌های اجتماعی مستقیماً به صفحه فرود خرید در وب‌سایت فروشگاه دسترسی پیدا کنند. 

Dynamite : این برند مد از ویدیوهای کوتاه در استوری‌های اینستاگرام برای افزایش فروش لباس‌های جدید خود استفاده می‌کند. مشتریان همچنین می‌توانند برای دسترسی به آدرس وب‌سایت برای خرید آنلاین، از طریق ویدئوهای اینستاگرام اقدام کنند. 

Babyleggings: این شرکت محصولات خود را که شامل شلوارها و پوشاک مخصوص کودکان است، از طریق برنامه‌های خرید اینستاگرام برای مشتری‌ها ارائه می‌دهد. به علاوه، این شرکت برای کاربران اینستاگرام که از این طریق اقدام به خرید می‌کنند، تخفیفات ویژه ارائه می‌دهد.

Kohl's: این شرکت فروشگاهی محصولات پوشاک خود را از طریق ویدئوهای تبلیغاتی از کانال Facebook Live  برای مخاطبان تبلیغات می‌کند و به این ترتیب به میزان فروش بالایی طی سال‌های اخیر دست یافته است.

 

کلام آخر

با توجه به اینکه امروزه بسیاری از مشتریان می‌توانند به راحتی برای خرید به سوشال مدیا مراجعه می‌کنند، استفاده از این پلتفرم‌ها در استراتژی بازاریابی یک ضرورت است. رسانه‌های اجتماعی ابزار قدرتمندی هستند و با استفاده از استراتژی‌هایی که در این مقاله بیان شد می‌توان آن‌ها را به چارچوبی کارآمد برای جذب مشتری تبدیل کرد. 

اگر برای پیاده‌سازی استراتژی‌های بازاریابی خاص در هر پلتفرم وقت کافی بگذارید، مطمئناً کسب‌وکار شما از مزایای استفاده سوشال مدیا بهره خواهد برد.