دامنه چیست؟دامین خوب چه ویژگی هایی دارد؟نکاتی که درباره domain باید بدانید!

دامنه چیست؟دامین خوب چه ویژگی هایی دارد؟نکاتی که درباره domain باید بدانید!
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

دامنه چیست؟دامین خوب چه ویژگی هایی دارد؟نکاتی که درباره domain باید بدانید!

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

اصول انتخاب نام دامنه،پارک دامین چیست؟انواع دامنه های اینترنتی،دامنه خوب چه ویژگی هایی دارد، ادان دامین چیست، انواع پسوند سایت ها چیست؟

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1399/02/27
4,873 بازدید

بی‌شک هر کسی که قصد راه اندازی وب سایت دارد باید با داشتن اطلاعات و آگاهی کافی مرحله انتخاب دامنه و هاست را بگذارند، چرا که بررسی‌های انجام شده توسط متخصصان در عرصه وب به ما نشان میدهد که انتخاب دامنه به صورت اصولی و درست تاثیر مثبتی روی آینده وب سایت شما خواهد داشت و در صورتی که شما این مرحله را با سهل انگاری انجام دهید قطعا در طولانی مدت شاهد ضررهای زیادی خواهید بود. پیش تر، ما در مقاله راهنمای انتخاب هاست خوب شما را همراهی کرده ایم، اما در ادامه این مطلب از سایت آکادمی آی‌تی قصد داریم یک رشته مطلب مفید با عنوان راهنمای انتخاب دامنه مناسب برای سایت در اختیار شما خوانندگان قرار دهیم تا مراحل انتخاب دامنه را با موفقیت پشت سر بگذارید. اما بهتر است قبل از آن کمی با اصطلاحات اساسی آشنا شوید تا بتوانید درک بهتری از موضوع داشته باشید.

 

دامنه چیست؟

برای اینکه به صورت صحیح متوجه شوید که دامین چیست بهتر است بحث خود را با یک مثال شروع کنیم: "فرض کنید شما قصد راه اندازی یک کسب و کار را دارید، در این صورت شما یکی از اساسی‌ترین مواردی که باید انتخاب کنید نام آدرس شماست و در زمان انتخاب باید این موضوع را به یاد داشته باشید که پیدا کردن یک نام درست می‌تواند تاثیر زیادی بر روی آینده کاری شما داشته باشد. domain یا همان دامنه مانند نام و آدرس شما در فضای وب می‌باشد که باید برای انتخاب آن زمان مناسب مصرف کنید. هر دامنه شامل سه بخش اساسی است که عبارتند از:

  • قسمت اول دامنه که شامل www می‌شود.
  •  قسمت دوم دامنه که همان نام دامنه است.
  • قسمت سوم که پسوند یا top level domain (TLD) نام دارد.

 

 

راهنمای انتخاب دامنه مناسب

بعد از اینکه متوجه شدیم domain چیست، نوبت به انتخاب دامنه می‌رسد. برای انجام این کار شما نیاز دارید که اصول و نکات مهم در انتخاب دامنه را رعایت کنید تا بتوانید نتیجه خوبی بگیرید. در ادامه این قسمت ما نکاتی را به عنوان اصول انتخاب نام دامنه در اختیار شما قرار می‌دهیم و توضیحات تکمیلی را در خصوص هر کدام از این موارد با شما در میان میگذاریم.

راهنمای انتخاب دامین مناسب

 

اسم مناسب انتخاب کنید

 در اولین مرحله شما باید اسم مناسبی برای وب سایت خود انتخاب کنید و به عبارتی نام دامنه خود را با در نظر گرفتن اصول مهم در این زمینه پیدا کرده و سپس در سایت‌هایی که ارائه دهنده خدمات مربوط به سرور و دامین هستند بررسی کنید که آیا دامنه مورد نظر شما آزاد است یا خیر. برای بررسی دامنه‌های بین المللی شما می‌توانید به آدرس whois.com و برای دامنه‌های داخلی به آدرس whois.nic.ir بروید. اما مورد بسیار مهمی که نباید در این میان فراموش کنید این است که حتما قبل از انتخاب نامه دامنه و موارد مربوط به آن تحقیقات لازم را انجام دهید تا به مشکل برنخورید.

 

نام برند، بهترین انتخاب!

نام دامنه شما همان عبارتی است که کاربران شما را به این نام میشناسند و باید در زمان انتخاب دقت لازم را به خرج دهید. پیشنهاد ما در این زمینه به شما این است که از اسم برند خود به عنوان اسم دامنه استفاده کنید، چرا که اینطور مشتریان یا کاربران خود را در دنیای اسم‌ها و عناوین مختلف گیج و گم نمی‌کنید.

 

نکته ای ساده ولی تاثیر گذار

در زمان انتخاب اسم دامنه باید این مورد را به یاد داشته باشید که حتی الامکان از حروف صدادار انگلیسی کمتری استفاده کنید، این مورد به خصوص برای ما فارسی زبانان بسیار مهم و چالش برانگیز می‌باشد. چرا که ممکن است یک کلمه فارسی که نام برند شما است، از لحاظ املایی به شکل‌های مختلفی نوشته شود و این قطعاً می‌تواند باعث سردرگمی برخی از کاربران شما شود.

 

نام فارسی در حافظه می ماند!

 بهتر است کسب و کارها و یا شرکت‌های ایرانی از نام‌های فارسی زبان استفاده کنند، چرا که درصد زیادی از مشتریان و مخاطبان آنها فارسی‌زبانان هستند و وقتی نام دامنه شما یک کلمه معنی‌دار فارسی باشد به خاطر سپردن آن برای مخاطب بسیار راحت تر خواهد بود. تحقیقات ما در این زمینه نشان داده است که کسب و کارهایی که نام انگلیسی برای دامنه خود انتخاب میکنند مسیر پیشرفت سخت‌تری پیش رو خواهد داشت.

 

اسم اختصاصی انتخاب کنید

سعی کنید نام دامنه شما شباهتی با هیچ کسب‌وکار دیگری نداشته باشد، چرا که تجربه نشان داده با این کار بیشتر از اینکه به خودتان کمک کنید در حال کمک کردن به آن کسب و کار هستید. حتی اگر این ایده به سر شما بزند که برای انتخاب نام دامنه از نامی استفاده کنید که قبلاً نیز استفاده شده و برای رفع مشکل از "-" و… استفاده کنید نیز نتیجه مناسبی نخواهید گرفت. پس در نتیجه شما باید سعی داشته باشید اسمی انتخاب کنید که کمتر در دنیای اینترنت دیده شده باشد.

 

مهمترین نکته در انتخاب دامین

در انتخاب پسوند سایت دقت کنید، چرا که انواع پسوند سایت و پسوند دامنه اینترنتی معنی خاص خود را دارند و بهتر است که به صورت عاقلانه از آنها استفاده کنید. در ادامه اصلی‌ترین نمونه های TLD را خدمت شما معرفی می‌کنیم:

 

  • Gov: مخفف کلمه Government به معنی دولت
  • ac: مخفف کلمه Academy به معنی موسسه آموزشی
  • info: مخفف کلمه Information به معنی اطلاعات
  • biz: مخفف کلمه Business به معنی تجارت
  • org: مخفف کلمه Organization به معنی سازمان
  • net: مخفف کلمه Network به معنی شبکه
  • com: مخفف کلمه Commercial به معنی تجاری

انواع پسوند اینترنتی

 

دامنه‌های اینترنتی

برای شناخت انواع دامنه‌های اینترنتی بهترین راه این است که شما تک ‌تک آنها را بشناسید و بدانید که ویژگی هرکدام از آنها چیست. به همین دلیل ما در ادامه این قسمت با تعریف هر کدام از انواع دامنه‌های اینترنتی موجود به شما کمک می‌کنیم که قبل از اقدام به انتخاب دامنه بدانید که از کدام نوع بهتر است استفاده کنید و به عبارت دیگر هر دامنه چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی دارد و چه امکاناتی در اختیار شما قرار می‌گذارد.

 

دامنه اصلی

دامنه اصلی همان آدرس اصلی سایت شماست که تمام فعالیت‌های کاری خود را انجام می‌دهید و از طرفی کاربران به آن وارد می‌شوند. در خصوص دامنه‌های اصلی شما باید این نکته مهم را به یاد داشته باشید که بر روی یک سرویس هاست شما فقط یک دامنه اصلی میتوانید داشته باشید و سایر دامنه‌هایی که برای سایت خود تعریف میکنید به عنوان دامنه‌های فرعی شناخته می‌شوند. آدرس رسمی وب سایت شما، دامنه اصلی خواهد بود.

 

ساب دامین چیست؟

 ساب دامین که با عناوین ساب دامنه یا زیر دامنه نیز شناخته می‌شود، به پیشوندی می‌گویند که قبل از نام دامنه سایت قرار می‌گیرد و برای پیشبرد اهدافی مانند اطلاع رسانی، ساماندهی، خرید و… در سایت شما کاربرد دارد. به عنوان مثال برای بلاگ یک وب سایت ساب دامین می‌تواند blog.Yourdomain.com باشد.

 

ادان دامین چیست؟

دامین ادان شده یا ادان دامین یک دامنه است که بر روی یک هاست با دامنه اصلی اضافه میشود، اما بر روی آن محتوایی جداگانه به نمایش درمی‌آید. نحوه مدیریت این دامنه‌ها از طریق اکانت دامنه اصلی است و با استفاده از آن می‌توانید به راحتی از بخش مدیریت فایل‌ها بررسی‌های لازم را انجام دهید. این مورد بسیار مهم را درخصوص ادان دامین باید بدانید که شما آنها را بر روی هر هاست نمی‌توانید اجرا کنید و در صورتی که قصد استفاده از این نوع دامنه را دارید بهتر است از قبل برنامه ریزی‌های لازم برای خرید و یا انتخاب هاست را با توجه به این مورد انجام دهید. 

 

پارک دامین چیست؟

این دامنه‌ها بر روی دامنه اصلی به اصطلاح پارک می‌شوند و نحوه عمل آنها به این صورت است که محتوای موجود در سایت و دامنه اصلی را به کاربران نشان می‌دهند. شما با استفاده از پارک دامنه می‌توانید دامنه‌های مختلف با پسوند‌های متفاوت را در کنار هم داشته باشید و زمانی که کاربر به یکی از آنها مراجعه می‌کند مستقیماً به سمت دامنه‌های اصلی با پسوند اصلی شما بیاید و بتواند از امکانات و محتوای موجود روی سایت شما استفاده کند. 

انواع دامنه

 

قیمت حدودی دامنه‌ها

 قیمت حدودی دامنه‌ها بستگی به نوع پسوند آنها و مدت زمان اعتبار دامنه دارد. چرا که بسیاری از دامنه‌ها با پسوند خارجی مانند (US, Uk و...) قطعا قیمت بالاتری دارند و از سوی دیگر برخی از پسوندها برای استفاده‌های خاص هستند و به کارگیری آنها می‌‌تواند مراحل اضافی و پیچیدگی‌های خاص خود را به دنبال داشته باشد و به این صورت هزینه‌های مربوط به خرید دامنه بالاتر برود. یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود ما نتوانیم در حال حاضر حدود قیمت مشخصی در اختیار شما خوانندگان قرار دهیم وضعیت بازار ارز است که هر روز نوسانات زیادی دارد و ممکن است که شما را سرگرم کند.