بررسی قوانین کپی رایت و حذف محتوا کپی از گوگل را یاد بگیریم!

بررسی قوانین کپی رایت و حذف محتوا کپی از گوگل را یاد بگیریم!
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

بررسی قوانین کپی رایت و حذف محتوا کپی از گوگل را یاد بگیریم!

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

اینکه شما مطلبی را نگارش نموده و آن را در سایت قرار دهید، اما فردی بدون اجازه آن را کپی کند و بدتر اینکه منبع آن را درج نکند، غیر قابل تحمل است.

دپارتمان ‌ها: آموزش دیجیتال مارکتینگ
1398/08/04
10,040 بازدید

موتور جستجوی گوگل جهت حفظ حقوق نویسندگان و وبلاگ نویسان قوانینی به نام قوانین کپی رایت گوگل (DMCA) وضع کرده است. تمام وب سایت ها و وبلاگ ها موظف به رعایت قوانین آن بوده، در غیر این صورت با جریمه از طرف گوگل روبه رو خواهند شد. قوانین ذکرشده در سراسر کشورهای دنیا رعایت می گردد، ولی در ایران به دلیل عدم رعایت این قوانین افراد تصور می کنند که می توانند این کار را در مورد سایت ها و محتواهای آن ها نیز انجام دهند. در واقع گوگل امکان بررسی شکایت در مورد تمام وب سایت های موجود از جمله پسوندهای ir را نیز دارد. کپی رایت و حذف محتوا کپی از گوگل دارای فرآیندی است که افرادی که می خواهند اقدام به شکایت علیه سایت و وبلاگی نمایند باید آن را اجرا کنند. در ادامه به تشریح چگونگی اقدام برای کپی رایت و حذف محتوا کپی از گوگل می پردازیم.

 

کپی رایت و حذف محتوا کپی از گوگل: قوانین کپی رایت گوگل (DMCA)

در بخش دوم از مقاله این قوانین را بررسی می نمائیم. قوانین کپی رایت گوگل (DMCA) در واقع مخفف Digital Millennium Copyright Act به معنی حق چاپ و نشر هزاره دیجیتال است. این قانون چند سالی است که توسط گوگل اجرا می شود و سایت ها و محتواهای کپی شده از دیگر وب سایت ها را حذف می نماید. شما این امکان را دارید که با استفاده از ابزار گوگل به نام DMCA و ارسال درخواست، نسبت به حذف مطالب کپی و ارسال درخواست Copy Right Removal به گوگل اقدام نمائید. حال سوالی که پیش می آید این است که چگونه محتوای کپی را پاک کنیم؟  این قوانین چگونه است؟

 

آموزش سئوآموزش مرتبط: آموزش سئو

 

چگونه محتوای کپی را پاک کنیم؟

همان طور که می دانید هزاران سایت و وبلاگ در فضای مجازی مشغول به فعالیت هستند و هر لحظه مطالب بی شماری در وب سایت ها منتشر می گردد. به طور قطع شما نمی توانید هر روز تمام وب سایت ها را جستجو نموده و آن هایی که مطالب شما را کپی کرده اند پیدا و گزارش نمائید. در واقع این کار عملا غیر ممکن است. پس چگونه می توانیم محتواهای کپی را پیدا کرده و چگونه محتوای کپی را پاک کنیم؟ جواب سوال این است که شما می توانید با استفاده از ابزار Google Alert نسبت به کشف محتواهای کپی شده اقدام نمائید. پس از جستجوی محتوا و مطالب خود و پیدا نمودن سایت هایی که اقدام به کپی برداری غیر قانونی نموده اند، می توانید برای حذف مطالب کپی و ارسال درخواست Copy Right Removal به گوگل از طریق قوانین کپی رایت (DMCA) اقدام کنید.

قوانین کپی رایت و حذف محتوا کپی از گوگل را در این مبحث به طور کامل معرفی می نمائیم ".

 

کپی رایت و حذف محتوا کپی از گوگل: نحوه جستجوی محتوای کپی شده

درخصوص این مبحث و بررسی قوانین کپی رایت و حذف محتوا کپی از گوگل، نحوه جستجوی محتوای کپی شده اهمیت زیادی دارد. یافتن محتوای نگارش شده توسط شما در میان انبوهی از سایت و وبلاگ کاری دشوار است. برای این کار از ابزار Google Alert استفاده می کنند. معمولا سایت های آماتور و غیر حرفه ای که با وردپرس و یا بلاگر کار کرده و از کاربران کم تجربه بهره می برند اقدام به این کار می نمایند. در این نوع وب سایت ها اغلب مشاهده می شود که مطالب و محتوای خود را از روی دیگر سایت ها کپی نموده و بدون ذکر منبع و نویسنده به نام خود ثبت می کنند. در برخی موارد هم این وب سایت ها در انتهای متن خود نام سایت و نویسنده مرجع را ذکر کرده و یا به آن سایت لینک می دهند. در واقع این افراد تصور می کنند که با این کار قوانین را رعایت نموده و مشکلی پیش نخواهد آمد. در صورتی که حتی با لینک دادن مطلب به وب سایت شما نقض قوانین رخ داده است. 

در این خصوص، یکی از راه های ساده جهت جستجوی مطالب و محتوای کپی شده جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر در موتور جستجو و یافتن تمام سایت ها و وبلاگ هایی است که اقدام به کپی برداری نموده اند. شما با یادداشت کردن URL مطلب منتشر شده، می توانید برای حذف مطالب کپی و ارسال درخواست Copy Right Removal به گوگل از طریق این قوانین اقدام کنید.

حذف محتوی کپی از طرف گوگل

 

 نحوه استفاده از Google Alert:

نکته مهم در نحوه استفاده از Google Alert است. برای این کار اگر دارای ایمیل در گوگل نیستید، ابتدا یک حساب کاربری در گوگل ایجاد و در قسمت Google Alert عنوان محتوا یا کلمه کلیدی خود را درج نمائید. سپس بر روی دکمه ایجاد هشدار کلیک نموده تا لیست وب سایت هایی که مطلب و کلمه کلیدی درج شده را دارند برای شما نمایش داده شود. از این به بعد هر زمان که مطالبی با عنوان شما در سایتی درج گردد، گوگل آن را به شما هشدار خواهد داد. اگر این کار را برای تمام مطالب و محتواهای جدید تکرار نمائید، می توانید اطمینان داشته باشید که کلیه مطالب شما تحت بررسی گوگل قرار گرفته و در صورت کپی برداری از طریق گوگل اطلاع رسانی می شود. 

نکته مهم در استفاده از نرم افزار هشدار گوگل این است که در انتخاب عنوان و کلمه کلیدی دقت نمائید. موتور جستجوی گوگل توانایی تجزیه و تحلیل مطالب را نداشته و ممکن است با درج کلمه کلیدی عمومی تعداد بسیار زیادی مطلب و آدرس برای شما نمایش داده شود. در این جا این سوال برای کاربران پیش می آید که چگونه مطالب کپی را پاک کنیم؟

نحوه کپی رایت و حذف محتوا کپی از گوگل از طریق قوانین کپی رایت گوگل (DMCA) را به شرح ذیل تشریح می کنیم.

 

 

کار با Google Alert

 

نحوه حذف محتوای کپی از طریق نرم افزار DMCA:

ابتدا باید وارد حساب کاربری Gmail خود شوید. پس از آن بر روی گزینه DMCA Dashboard کلیک نموده و گزینه Create a New Notice را بزنید. در این موقع در قسمت اطلاعات تماس مواردی همانند نام و نام خانوادگی، نام شرکت، آدرس ایمیل، کشور و اینکه قانون کپی رایت برای سایت شما رعایت نشده است و یا سایت شخص دیگر پرسیده می شود.

در قسمت کپی رایت در مورد مطلبی که از روی آن کپی شده است توضیح می دهید و سپس لینک مطلب و محتوا را ذکر می کنید. در قسمت بعدی و در قسمت Location of infringing material لینک مطلب کپی شده بر روی سایت کپی بردار را وارد می نمائید. اگر چندین سایت اقدام به کپی برداری از محتوای شما کرده اند، می توانید آدرس تمام آنها را اینجا وارد نمائید. 

تا اینجای کار شما گزارش کپی یک محتوای خود را به همراه آدرس سایت های کپی بردار را به گوگل اعلام نمودید. حال اگر شما محتوا یا محتواهای دیگری هم دارید که  این قوانین برای آن ها نیز رعایت نشده است می توانید از قسمت اضافه کردن یک گروه جدید آن را نیز گزارش نمائید. پس از وارد کردن امضا و تاریخ و کلیک پایانی با زدن دکمه Submit گزارش شما برای گوگل ارسال می گردد.

در این مرحله در صورت موفقیت آمیز بودن فرآیند گزارش دهی نقض قوانین کپی رایت گوگل (DMCA) پیغام موفقیت آمیز این درخواست از گوگل نماش داده می شود. اما در صورت ایراد در هر بخش آن قسمت قرمز رنگ می شود. بدین ترتیب می توانید برای حذف مطالب کپی و ارسال درخواست Copy Right Removal به گوگل از طریق قوانین کپی رایت (DMCA) اقدام کنید. درخواست شما بین ۲ تا ۱۰ روز طول می کشد تا توسط گوگل بررسی و نتایج آن به صورت ایمیل برایتان ارسال گردد.

حذف کردن مطلب کپی

 

نکات مهم در قوانین کپی رایت (DMCA):

بخش آخر این مبحث، نکات مهم قوانین کپی رایت و حذف محتوای کپی از گوگل را در بر می گیرد. این درست است که شما محتوا و مطالبی را نگارش نموده و در صورت مشاهده کپی برداری غیر قانونی می توانید از آن وب سایت ها به گوگل گزارش و شکایت نمائید، ولی رعایت برخی موارد جهت حصول بهترین نتیجه الزامی است:

  • اینکه اول مالکیت خود بر مطالب را اثبات نمائید اهمیت زیادی دارد. متاسفانه دیده شده است که برخی سایت ها اقدام به کپی محتوا از سایت دیگر نموده و بلافاصله گزارش نقض قوانین copy right و حذف محتوا کپی از گوگل را ارسال می نمایند. جالب است بدانید در برخی موارد گوگل آن ها را محق دانسته و مطالب و سایت اصلی را حذف کرده است.
  • در صورت قبول درخواست شما، ممکن است گوگل سایت مورد بحث را حذف نکرده و جایگاه متن ها را عوض نماید. یا اینکه تنها متن ها و صفحات کپی شده از نتایج جستجو حذف شوند.
  • کلیه موارد و اطلاعات درخواستی گوگل را ارسال نمائید. لینک ها و آدرس درج مطالب به طور کامل وارد گردد، در غیر اینصورت گوگل به درخواست شما از گوگل ترتیب اثر نخواهد داد. همچنین تمام اطلاعات به زبان انگلیسی ذکر شود.
  • گزارش هایی که به DMCA ارسال کرده اید در پیشخوان آن قابل مشاهده بوده و سایت هایی که از آن ها شکایت شده، از نام شما خبردار نخواهند شد.
  • در پایان مبحث نکات مهمی در کپی رایت و حذف محتوا کپی از گوگل متذکر می گردد که اصل صداقت را رعایت نموده و از این امکان گوگل برای حذف رقبا از روش های نادرست استفاده نکنید.

قوانین مهم کپی رایت