کابل شبکه چیست؟ همه چیز در مورد آن

کابل شبکه چیست؟ همه چیز در مورد آن
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

کابل شبکه چیست؟ همه چیز در مورد آن

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

کابل شبکه چیست؟ در این مقاله از آکادمی آی تی به بررسی انواع کابل شبکه پرداخته ایم پس با ما همراه باشید.

دپارتمان ‌ها: آموزش شبکه
1401/01/15
1,567 بازدید

در این مقاله می‌ خواهیم در مورد کابل شبکه چیست صحبت کنیم. در دنیای امروز که نمی ‌شود آن را بدون اینترنت تصور کرد، شناختن کابل های شبکه که نوعی وسیله ارتباطی در جهان اینترنت هستند خالی از لطف نیست. شما وقتی در منزل خود می‌ خواهید به اینترنت وصل شوید اولین راه این است که به وای ‌فای وصل شوید که نوعی ارتباط بی ‌سیم است یا می ‌توانید با استفاده از راه‌ های ارتباطی دیگر مثل کابل های شبکه به اینترنت وصل شوید که یک ارتباط با همراه سیم است. با ما همراه باشید تا با کابل های شبکه بیشتر آشنا شوید.

کابل شبکه چیست

 

کابل شبکه چیست؟

شبکه ‌هایی که ایجاد می‌ شوند یا سیمی هستند یا بدون سیم. ما در این ‌جا می ‌خواهیم با نوع با سیم آن یعنی انواع همان کابل های شبکه آشنا شویم. کابل شبکه در اصل می ‌توان گفت که شبیه کابل تلفن است با این تفاوت که کمی بزرگ ‌تر است و در سر کابل شبکه کانکتور قرار دارد که به آن آر جی چهل و پنج می‌ گویند و کانکتوری که سر تلفن قرار دارد آر جی یازده نام دارد.

 در داخل کابل شبکه هشت سیم رد شده که هر دو تای آن به هم پیچیده شده‌ اند یعنی در اصل چهار جفت سیم داخل این کابل رد شده است. دلیل این‌که سیم‌ ها دو به ‌دو، به ‌دور هم پیچیده شده ‌اند این است که در این حالت نویز الکترومغناطیسی که به وجود می ‌آید خنثی می ‌شود. کابل شبکه را می‌ توان به‌ صورت آماده از بیرون خرید یا خود شخص کابل مورد نظر خود را بسازد به این صورت که یک رول بزرگ آن را بخرید بعد برحسب اندازه و نیازی که مد نظرتان است از آن برش دهید و دو سر آن را کانتور آر جی چهل و پنج بزنید.

دوره مرتبط : آموزش شبکه آکادمی آی تی  

 

تفاوت کلی انواع کابل شبکه

کابل‌ های شبکه هرچند ظاهری شبیه به‌ هم دارند ولی حداقل از دو نظر می ‌توانند متفاوت باشند؛ اولاً از نظر سرعتی که می ‌توانند ساپورت کنند که شامل کت های سه، پنج، پنج آ، شش، شش آ و هفت هستند که سرعت‌ های متفاوتی را در اختیار شما قرار می ‌دهند و توصیه می‌ شود هنگام خرید کار طرح‌ های شش به بالا بخرید تا به ‌سرعت بالایی دستیابی داشته باشید. در مورد بعدی با توجه به اینکه با چه ترتیبی به انتها وصل شده باشند یک کابل می‌ تواند straight through باشد یا cross over از نوع cross over برای وصل کردن دو دیوایس شبیه به‌ هم استفاده می‌شود.

مثلاً وقتی شما می‌ خواستید دو کامپیوتر را به ‌هم وصل کنید straight trough برای وصل کردن دودیوایس متفاوت قابل ‌استفاده بود مثلاً وقتی بخواهید کامپیوتر را به مودم وصل کنید، اما امروزه با توجه به دیوایس های جدید اگر کابل ها را جا به ‌جا هم استفاده کنید قابل تشخیص است و مشکلی پیش نمی ‌آید. اکثر کابل ‌هایی که در منازل یافت می‌شوند از نوع استریت آوور هستند درست است که از کابل شبکه برای انتقال اطلاعات و دیتا استفاده می ‌شود ولی شاید برایتان جالب باشد که برای انتقال برق هم می ‌شود از آن استفاده کرد. جنس کابل های شبکه ای که اغلب در بازار یافت می شود از جنس شیشه یا مس است که می توان آن را نوعی وسیله رابط در نظر گرفت که در انتقال اطلاعات کاربرد دارد.

 

تاریخچه کابل شبکه

ساموئل مورس شخصی است که برای اولین ‌بار درباره ارتباط اعضای دیجیتال ایده پردازی کرد که این امر با اختراع تلگراف همراه شد تفاوت چشم گیری که نمونه ‌های امروزه در دسترس و موجود در بازار با انواع قدیمی دارند از نظر میزان سرعت آن ها است، به این صورت که اگر بخواهیم این تفاوت حائز اهمیت را به بیانی روشن ‌تر مطرح کنیم در میزان نقاط و خطوط فاصله‌ ای بود که ارسال می ‌شد و هم ‌اکنون سرعت ارسال در هر ثانیه به حدود ده گیگابایت رسیده است.

 درحالی که در گذشته در هر یک ثانیه چهار الی پنج خط فاصله و نقطه قادر به ارسال بوده‌ اند اما پایه در همه آن‌ ها اساساً مشترک است. گام بعدی به این صورت برداشته شد که ماشین چاپ اختراع شد با این ویژگی خاص که قادر به ایجاد ارتباط مجازی بود. گام سوم در اختیار کابل ‌های شبکه را شرکت‌ های آمریکایی موجب شدند آن ‌هم به ‌صورت ارائه کد های هفت بیتی، پس ‌از آن ‌هم توسط شرکت‌ های دیگر کد های هشت بیتی ارائه شدند.

 برای دست یابی به ‌سرعت بالاتر در زمینه دیجیتال به تجهیزات مدرن ‌تر و کابل ‌های شبکه با کیفیت تر نیاز است که امروزه با سرعت چشم گیری در حال بهبود و مدرن شدن است. اگر شبکه را یک ساختمان در نظر بگیریم کابل‌های شبکه در نقش ستون فقرات آن هستند و برای گسترش تکنولوژی نوع کابل شبکه که انتخاب می ‌شود امری بسیار مهم است.

 

انواع کابل شبکه

کابل‌ ها هم مهم‌ ترین شبکه ‌های انتقال اطلاعات با سیم هستند که انواع مختلف آن در دسترس است. انواع کابل شبکه مثل کابل ‌های هم محور که از سیم مسی برای ساخت آن‌ ها استفاده شده و در شبکه‌ های باس مورد استفاده قرار می ‌گیرند و همین انواع کابل ‌هایی هستند که در تلویزیون کاربرد دارند و در آنتن تلویزیون از این نوع کابل استفاده شده ‌است، نوع دوم کابل‌ های زوج به ‌هم پیچیده یا به ‌هم تابیده هستند، این نوع کابل ‌ها خود در دو نوع یعنی مدل یو تی پی و اس تی پی موجود هستند و نوع سوم کابل ‌های فیبر نوری هستند.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی تک ‌به ‌تک انواع کابل شبکه که در بازار موجود هستند بپردازیم و به این نتیجه برسیم که کاربرد کابل شبکه چیست و هر کابل در کجا استفاده می ‌شود.

همچنین بخوانید: توپولوژی مش چیست؟

 

کابل های هم محور

اولین نوعی که به بررسی آن می پردازیم کابل‌ های هم محور هستند که تقریباً همه شما با این نوع کابل ها آشنا هستید، چون همان‌ طور که گفته شد در آنتن های تلویزیون هم از این نوع کابل استفاده می‌ شوند. این نوع در اصل کابل‌ هایی هستند که در اولین نوعی شبکه ‌های محلی استفاده می ‌شده ‌اند؛ این کابل ‌ها از یک هسته که مرکز آن است و روکش تشکیل ‌شده‌ اند.

 انواع مختلفی از کابل ‌های هم محور مثل آر جی شش که برای تلویزیون استفاده می‌ شده است و هم­چنین آر جی یازده، آر جی پنجاه و هشت که برای شبکه‌ ها استفاده می ‌شده است و آر جی پنجاه و نه و آر جی شصت و دو که از آن‌ها هم برای شبکه و هم تلویزیون مورد استفاده قرار می ‌گرفته است؛ اما امروزه این نوع کابل‌ ها کاربردی ندارند و منسوخ شده ‌اند و به‌ جای آن‌ ها از کابل ‌هایی با چهار جفت یا هشت سیم تشکیل ‌شده است، استفاده می ‌شود که این سیم‌ ها دو به ‌دو به‌ هم پیچیده شده‌ اند و این خاصیت را به آن می ‌دهد که نویز را کاهش دهد. این کابل ها خود در دو مدل یو تی پی و اس تی پی یافت می ‌شود که انواع یو تی پی آن همراه با روکش و محافظ است اما اس تی پی از نوع بدون روکش و محافظ است. سوکت این کابل‌ ها آر جی چهل و پنج است که در مودم‌ های ای دی اس ‌ال هم استفاده می‌ شود.

 

بخش های انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه خود به چند بخش تقسیم می‌ شود که شامل کت های مختلفی از جمله کت ۱، کت ۲، کت ۳، کت ۴، کت ۵، کت ۶ و کت ۷ می شود که هر کت یا هر دسته از این کابل ‌ها می ‌تواند سرعت انتقال مختلفی داشته باشد و انواع مختلفی داده را منتقل کند و به شما خواهیم گفت که هر کت نحوه انتقال اطلاعات و سرعت انتقال اطلاعات در آن به چه نحوی است.

  • کت ۱ شامل دو جفت سیم است که فقط برای انتقال صدا استفاده می‌شود؛ در اصل همان کابل ‌هایی هستند که در سیم تلفن استفاده می ‌شوند. هر چند که برای انتقال داده در مسافت‌ های خیلی کم هم گاهی مورد استفاده قرار می‌ گیرند، در اصل کاملاً مخصوص انتقال صدا هستند که شما در کابل‌ های تلفن آن‌ ها را مشاهده می‌کنید.
  • کت ۲ سرعت این کد ها چهار مگابایت در ثانیه است و داده را انتقال می‌ دهد و از دو جفت سیم تشکیل ‌شده است و قادر به انتقال داده هم می‌ باشد.
  • کت ۳ این کت ها چهار جفتی هستند و در واقع از کت ۲ به بعد ما کت های چهار جفتی را مشاهده می ‌کنیم که سرعتی معادل ده مگابایت بر ثانیه دارد. در کت ۳ داده ‌ها و هم­چنین صوت انتقال داده می ‌شود.
  • کت ۴ این کت ها هم چهار جفتی هستند و سرعت آن‌ها معادل شانزده مگابیت بر ثانیه است.
  • کت پنج سرعت این کت ها صد مگابایت بر ثانیه است و از چهار جفت سیم تشکیل شده‌ است.
  • کت ۶ از کت ۶ به بالا سرعت افزایش چشم‌ گیری می ‌یابد و به یک گیگابایت یا همان هزار مگابایت در ثانیه می‌ رسد، تفاوت کت های ۶ به بعد با هم در محدوده فاصله ‌ای است که می ‌توانند پشتیبانی کنند.
  •  

پین مورد استفاده در انواع کابل شبکه هم محور

از سوکت های آر جی چهل و پنج در این نوع کابل استفاده می ‌شود که هر سوکت چهار پین دارد، دو پین برای ارسال اطلاعات و دو پین برای دریافت اطلاعات در سوکت هایی که در انواع کابل شبکه استفاده می‌ شود. تعداد زیادی پین به چشم می‌ خورد که فقط از چهار پین برای دریافت و ارسال اطلاعات استفاده می ‌شود، پین های شماره یک و دو برای ارسال اطلاعات کاربرد دارد و پین های شماره سه و شش برای دریافت اطلاعات است.

حال این سوال پیش می ‌آید که بقیه پین ها چه کاربردی دارند؟ در پاسخ باید گفت که بقیه پین ها بی استفاده در ارسال و دریافت اطلاعات هستند اما دلیل کاربرد آن ‌ها موضوع آینده نگری است، در واقع اگر زمانی قرار باشد تغییری در زیرساخت آن‌ ها داده شود نیازی به این نباشد که کل کابل کشی‌ های سیستم را عوض کرد و از این پین های بلا استفاده بهره ببرند. در اصل این حقیقت دارد که هم ‌اکنون برای ما استفاده ای ندارند اما در بحث آینده نگری بسیار کاربردی هستند.

کابل شبکه نوری

انواع کابل شبکه فیبر نوری

جنس این نوع از کابل های شبکه از شیشه است و معمولاً در مکان‌ های بزرگی مثل فرودگاه ها و بیمارستان ها بیشتر کاربرد دارد. ویژگی منحصر به فردی که این‌ نوع از انواع کابل شبکه از آن برخوردار است این است که علاوه بر انتقال سیگنال قابلیت انتقال امواج نوری را هم دارد و هم­چنین خاصیت حائز اهمیت دیگری که می ‌توان به آن اشاره کرد این است که این نوع از انواع کابل شبکه سرعت بالایی در انتقال اطلاعات دارد و ویژگی دوم که می‌ توان به آن اشاره کرد ظرفیت بالایی است که دارد که این دو ویژگی آن ها را بر روی مکان‌های با محدوده بزرگ مثل فرودگاه هم مناسب کرده ‌است.

 کابل شبکه فیبر نوری در دو مدل در بازار موجود است که نوع اول آن دارای ویژگی‌ هایی طراحی شده است که برای محدوده های مکانی بزرگ با فاصله ‌ای زیاد کاربرد دارد و نوع دوم آن از ویژگی ‌هایی برخوردار است که او را دارای ظرفیت بالا کرده که با توجه به نوع نیازی که ما در هر مکان داریم می‌ توانیم از این دو نوع کابل استفاده کنیم.

 

سخن پایانی

هر چند در عصر دیجیتال در قرن اخیر در نوع بی‌ سیم تکنولوژی شاهد پیشرفت خیره ‌کننده و چشم گیری هستیم اما هنوز هم شبکه‌ های کامپیوتری زیادی به چشم می‌ خورد که بر پایه اتصال فیزیکی برای دریافت و انتقال اطلاعات وابسته هستند، منظور از اتصال فیزیکی نوع با سیم از شبکه انتقال اطلاعات است.

ما در این مقاله با انواع کابل ‌های شبکه مثل کابل‌ های شبکه فیبر نوری و پیچ خورده و هم‌ محور آشنا شدیم و پی بردیم که هر کدام از آن ‌ها چه ویژگی ‌هایی دارند و مناسب استفاده در چه مکانی هستند. شما برحسب نیاز در موقعیت و مکانی که در آن به کابل شبکه احتیاج دارید می ‌توانید نوع مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.