وظایف سوئیچ در شبکه – سوئیچ در شبکه چیست؟

وظایف سوئیچ در شبکه – سوئیچ در شبکه چیست؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

وظایف سوئیچ در شبکه – سوئیچ در شبکه چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

وظایف سوئیچ در شبکه چیست؟ سوئیچ در شبکه چه کاربردی دارد؟ همه چیز در مورد آن و جزئیات بیشتر را می توانید در این مقاله مطالعه کنید.

دپارتمان ‌ها: آموزش شبکه
1401/05/20
2,145 بازدید

یکی از سوالات پر تکرار مربوط به شبکه، وظایف سوئیچ در شبکه است. از مهم ترین موارد در یک شبکه، سوئیچ می باشد. در این مقاله به موضوع وظایف سوئیچ در شبکه می پردازیم و کاربرد های سوئیچ را بررسی می کنیم.

وظایف سوئیچ در شبکه

 

سوئیچ در شبکه چیست؟

سوئیچ شبکه را در ابتدا به صورت خلاصه و کوتاه معرفی می کنیم. سوئیچ مانند یک پل ارتباطی، به ارتباط کامپیوتر های یک مجموعه کمک می کند.

فرض کنید در شرکت خود قرار است بین چند کامپیوتر ارتباط برقرار کنید و یا به اصطلاح یک شبکه ایجاد کنید. هر کامپیوتر با یک کارت شبکه و یک جایگاه برای اتصال به سیستمی دیگر، توانایی ارتباط با چند سیستم به طور هم زمان را ندارد.

حال اگر می خواهید تمام سیستم های شرکت شما با هم در ارتباط باشند می توانید از سوئیچ شبکه کمک بگیرید. بدون استفاده از سوئیچ باید بر روی هر کامپیوتر چندین کارت شبکه نصب کنید که در برابر استفاده از کارت سوئیچ ایده جالبی نیست.

سوئیچ شبکه یک دستگاه کوچک است که با وصل کردن کابل از تمام سیستم ها به آن می توانید بین سیستم ها ارتباط برقرار کنید. این دستگاه پیام سیستم های مختلف را دریافت می کند و هرکدام را به سیستم مقصد ارسال می کند. در نتیجه سوئیچ یک دستگاه نسبتا کوچک و کاربردی است که به شما در ایجاد شبکه بین سیستم ها کمک می کند و مشکلات بسیاری را حل می کند.

در ادامه این مقاله به وظایف سوئیچ در شبکه می پردازیم و کاربرد های این دستگاه را بررسی می کنیم.

همچنین بخوانید : آموزش شبکه آکادمی آی تی 

 

کاربرد ها و وظایف سوئیچ شبکه

  • ایجاد ارتباط بین سیستم ها، یکی از مهم ترین وظایف سوئیچ در شبکه است. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم سوئیچ مانند یک پل ارتباطی است که به سیستم های یک شبکه کمک می کند که اطلاعات را رد و بدل کنند.
  • با استفاده از سوئیچ می توانید میزان استفاده از شبکه را کنترل کنید.
  • ارتباط شبکه ها از طریق سوئیچ بسیار سریع می باشد و حتی می توان گفت سرعتی بالاتر از اینترنت دارد. در نتیجه دستگاه سوئیچ تاثیر بسیاری در ارتباطات سیستم های شبکه دارد.
  • به وسیله سوئیچ ها می توانید از عبور ترافیک بین دو دستگاه از مسیر سایر دستگاه ها جلوگیری کنید.

انواع سوئیچ در شبکه

 

انواع سوئیچ در شبکه

در ادامه مقاله وظایف سوئیچ در شبکه، می خواهیم به انواع سوئیچ بپردازیم و شما را با انواع دستگاه سوئیچ و وظایف آنها آشنا کنیم.

سوئیچ ها به دو دسته کلی سوئیچ غیر مدیریتی (Unmanaged Switch) و سوئیچ های مدیریت (Managed Switch) تقسیم می شوند. به صورت کلی تفاوت این دو مورد در پیکربندی و تنظیمات آنها است.

سوئیچ های غیر مدیریتی به شکلی طراحی شده اند که پیکربندی و تنظیمات زیادی ندارند و به راحتی می توانید آنها را راه اندازی و استفاده کنید. این جمله به این معنی است که سوئیچ هایی که در دسته Unmanaged Switch قرار می گیرند تنظیمات پیچیده ای ندارند.

سوئیچ های غیر مدیریتی بیشتر اوقات در کسب و کار های کوچک استفاده می شوند زیرا هم پیکربندی آنها بسیار آسان است و هم قیمت بسیار پایین تری نسبت به سوئیچ های مدیریتی دارند.

سوئیچ های مدیریتی امنیت بالاتری دارند و می توانید موارد مختلف شبکه خود را به وسیله آنها تنظیم کنید. با استفاده از این نوع سوئیچ می توانید مواردی مانند ترافیک های LAN، اولویت بندی کانال ها و موارد دیگر را مدیریت و تنظیم کنید.

همان گونه که گفتیم سوئیچ های غیر مدیریتی قیمت بسیار پایین تری نسبت به سوئیچ های مدیریتی دارند؛ اما امکانات سوئیچ های مدیریتی نسبتا بیشتر است.

سوئیچ های مدیریتی اغلب در شرکت های بزرگ استفاده می شود و به دلیل قیمت چند برابری خود اکثر کسب و کار های کوچک علاقه ای به استفاده از آن ندارند.

سوالات متداول در مورد وظیفه سوئیچ در شبکه

 

سوالات متداول در مورد وظیفه سوئیچ در شبکه

 

وظایف سوئیچ در شبکه چیست؟

از مهم ترین وظایف سوئیچ در شبکه می توان به ایجاد ارتباط بین سیستم ها و مدیریت ترافیک شبکه اشاره کرد. البته سوئیچ کاربرد های فراوانی دارد.

 

مهم ترین کاربرد سوئیچ در شبکه چیست؟

مهم ترین کاربرد و وظیفه سوئیچ در شبکه، ایجاد ارتباط بین سیستم های یک مجموعه شبکه ای است.

 

کدام نوع سوئیچ برای کسب و کار های کوچک مناسب است؟

سوئیچ های غیر مدیریتی یا  Unmanaged Switches برای کسب و کار های کوچک بسیار مناسب هستند زیرا تنظیم آنها بسیار ساده است و قیمت بسیار پایین تری نسبت به سوئیچ های مدیریتی دارند.

 

تفاوت قیمت سوئیچ های مدیریتی و سوئیچ های غیر مدیریتی چقدر است؟

به صورت کلی بررسی ها نشان داده است شما با مبلغی بین 50 تا 100 دلار می توانید یک سوئیچ غیر مدیریتی خریداری کنید. اما برای خرید یک سوئیچ مدیریتی باید مبلغی بین 1500 تا 2800 دلار بپردازید که همین تفاوت چند ده برابری این دو نوع سوئیچ را نشان می دهد.

 

جمع بندی

در این مقاله به موضوع وظایف سوئیچ شبکه پرداختیم و به سوالاتی مانند سوئیچ چیست پاسخ دادیم. همچنین به موضوعات جزئی تر مانند هزینه های خرید سوئیچ و تفاوت انواع سوئیچ پرداختیم.

پیشنهاد می کنیم در زمان خرید دستگاه سوئیچ برای کسب و کار خود در مورد محصولات مختلف تحقیقات لازم را انجام دهید تا یک دستگاه مناسب برای کسب و کار خود خریداری کنید تا مشکلی از نظر هزینه و کارکرد دستگاه نداشته باشید.

در صورتی که سوال و یا نظری در مورد مقاله وظایف سوئیچ در شبکه دارید، در بخش نظرات بیان کنید. نظرات شما کمک بسزایی در کیفیت خدمات ما می کند و باعث پیشرفت این مجموعه می شود.